فضائل فرزندان فاطمه ع
در مورد عظمت نسل پیامبرصلى الله علیه وآله که از طریق حضرت فاطمه تداوم یافته است روایات فراوانى به چشم مىخورد و علاوه بر وجود مقدس رسول خداصلى الله علیه وآله امامان معصوم نیز به فضائل نسل فاطمهعلیها السلام در مناسبتهاى مختلف پرداختهاند.
خداوند متعال به احترام رسول خدا صلى الله علیه وآله و فاطمه زهرا علیها السلام مقام ویژهاى براى فرزندان آن حضرت قرار داده که از جمله آن تخصیص نصف خمس به سادات است. همچنین رسول خدا ص نسبت به اکرام فرزندان فاطمه فرمود: أَکْرِمُوا أَوْلَادِی وَ حَسِّنُوا آدَابِی ؛ فرزندان مرا گرامى بدارید و آداب و سنتهایم را خوب یاد بگیرید.» و در روایتى دیگر فرمود: أَحِبُّوا أَوْلَادِی الصَّالِحُونَ لِلَّهِ وَ الطَّالِحُونَ لِی ؛فرزندانم را دوست بدارید نیکان و صالحین را براى خدا و با بدانشان نیز به خاطر من خوشرفتارى کنید.
در مورد فضائل فرزندان حضرت فاطمهعلیها السلام روایات فراوانى وجود دارد که ما فقط به نقل چند روایت دیگر اکتفا مىکنیم:
- پیامبر اکرم ص فرمود : مَنْ أَکْرَمَ أَوْلَادِی فَقَدْ أَکْرَمَنِی هر کس فرزندان مرا اکرام کند همانا که خودم را مورد تکریم قرار داده است و احترام فرزندانم همانند احترام من است
- آن حضرت در روایت دیگری فرمود : حَقَّتْ شَفَاعَتِی لِمَنْ أَعَانَ ذُرِّیَّتِی بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ مَالِهِ شفاعت من ، شایسته ی کسانی است که ذریه و فرزندانم را با دست و زبان و اموالش یاری کند.
- رسول اعظم اسلام صلى الله علیه وآله در توضیح و تبیین آیه «قُل لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلَّا المَوَدَّةَ فِى القُربى؛ اى پیامبر! بگو من هیچ پاداشى از شما در مورد رسالت نمىخواهم جز دوست داشتن اهلبیتم.» مىفرماید: خداوند متعال ذریّه هر پیامبرى را از نسل و صلب خود او قرار داد اما ذریّه مرا از صلب من و صلب على بن ابىطالب مقرر نمود. در میان مردم فرزندان هر دخترى را به پدرشان منتسب مىکنند ولى فرزندان فاطمه ص منسوب به من هستند.
- آن حضرت در روایت دیگری فرمود: إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ، فاطمه پاکدامن است و خدا نیز آتش جهنم را بر فرزندان او حرام کرده است.
- امام سجاد علیه السلام مىفرماید: در همان سالى که امام حسنعلیه السلام به شهادت رسید من کودک بودم و به دنبال عمویم امام حسنعلیه السلام و پدرم امام حسینعلیه السلام در کوچههاى مدینه مىرفتیم. جابر بن عبدالله انصارى و انس بن مالک انصارى در میان جمعى از مهاجر و انصار با آن بزرگوار برخورد کردند. جابر بىاختیار خود را به دست و پاى آن دو فرزند فاطمه علیها السلام انداخته و غرق بوسه ساخت. مردى از بنى مروان به جابر اعتراض کرد که تو با این کهنسالى و مصاحبت پیامبرصلى الله علیه وآله این گونه عمل مىکنى؟! جابر گفت: اگر آن اندازه که من از فضیلت و موقعیت آنان مىدانم تو نیز مىدانستى بر خاک قدمهایشان بوسه مىزدى! بعد از رفتن حَسَنین علیهما السلام، جابر به جمع حاضر گفت: روزى در نزد پیامبرصلى الله علیه وآله سخن از عظمت این فرزندان فاطمه به میان آمد و رسولخداصلى الله علیه وآله فرمود: خداوند بزرگ وقتى که خواست مرا بیافریند، نطفه مرا در صلب پدرم آدم قرار داد و دائماً آن را از صلبى پاک به رحمى پاکیزه منتقل کرد تا نوح و ابراهیم و عبدالمطلب. هرگز از آلودگىهاى جاهلیت چیزى به من نرسید، در نهایت آن نطفه دو بخش شد؛ یک قسمت در صلب عبدالله(پدرم) و قسمتى دیگر در صلب ابوطالب (عمویم) نهاده شد. از آن نطفه پاک و نورانى عبدالله، مرا به وجود آورد که خاتم پیامبرانم و از ابوطالب، علىعلیه السلام به وجود آمد که وصى آخرین پیامبرصلى الله علیه وآله است. نطفه من و على جمع شدند و حسن و حسین پدید آمدند که آخرین سبط پیامبران هستند و خداوند نسل مرا از آن دو (از طریق على و فاطمهعلیهما السلام) تداوم بخشید. از نسل حسینعلیه السلام نیز در آخر الزمان مهدىعلیه السلام بپاخیزد که شهرها و سرزمینهاى کفار را فتح کند و زمین را بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده، از عدل و داد پر کند، حسن و حسین پاک و مطهر و سرور جوانان اهل بهشتند خوشا به حال کسى که آن دو و پدر و مادرش را دوست بدارند و بَدا به حال کسى که با آنان دشمنى و کینهورزى کند.
با توجه به این روایات، فرزندان حضرت رسولصلى الله علیه وآله که همه از نسل فاطمه زهراعلیها السلام مىباشند مورد توجه و عنایت خدا و رسول خداصلى الله علیه وآله هستند البته به شرط اینکه مقام خود را حفظ کرده و مایه افتخار آن حضرت باشند.
مهمترین شرط احترام به سادات
آری مهمتر از احترام به سادات، شرطی است که امام رضا علیه السلام در ملاقات حسین بن خالد به او یاد آور شده و با بیان اهمیت دوستی واحترام به سادات، فرمود: «نگاه کردن به فرزندان و ذریّههاى ما عبادت است.» از امام سؤال شد: اى پسر رسول خدا ص، آیا نگاه به امامان اهلبیت ع که از شما خانواده هستند عبادت است یا نگاه به تمام کسانى که از نسل رسول خدا ص وجود آمدهاند؟! امام رضا علیه السلام در ادامه فرمود: بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِیعِ ذُرِّیَّةِ النَّبِیِّ ص عِبَادَةٌ مَا لَمْ یُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ یَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِی؛ بلکه نگاه به تمامى ذریّههاى پیامبر اکرم ص عبادت محسوب مىشود تا زمانى که خود را به گناه نیالایند و از راه پیامبر جدا نشوند. »
نویسنده : عبدالکریم پاک نیا تبریزی