سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

فضائل فرزندان فاطمه ع

 

در مورد عظمت نسل پیامبرصلى الله علیه وآله که از طریق حضرت فاطمه تداوم یافته است روایات فراوانى به چشم مى‏خورد و علاوه بر وجود مقدس رسول خداصلى الله علیه وآله امامان معصوم نیز به فضائل نسل فاطمه‏علیها السلام در مناسبتهاى مختلف پرداخته‏اند.
 خداوند متعال به احترام رسول خدا صلى الله علیه وآله و فاطمه زهرا علیها السلام مقام ویژه‏اى براى فرزندان آن حضرت قرار داده که از جمله آن تخصیص نصف خمس به سادات است. همچنین رسول خدا ص نسبت به اکرام فرزندان فاطمه فرمود:  أَکْرِمُوا أَوْلَادِی وَ حَسِّنُوا آدَابِی  ؛ فرزندان مرا گرامى بدارید و آداب و سنت‏هایم را خوب یاد بگیرید.»  و در روایتى دیگر فرمود: أَحِبُّوا أَوْلَادِی الصَّالِحُونَ لِلَّهِ وَ الطَّالِحُونَ لِی ؛فرزندانم را دوست بدارید نیکان و صالحین را براى خدا و با بدانشان نیز به خاطر من خوشرفتارى کنید.
در مورد فضائل فرزندان حضرت فاطمه‏علیها السلام روایات فراوانى وجود دارد که ما فقط به نقل چند روایت دیگر اکتفا مى‏کنیم:
- پیامبر اکرم ص فرمود : مَنْ أَکْرَمَ أَوْلَادِی فَقَدْ أَکْرَمَنِی  هر کس فرزندان مرا اکرام کند همانا که خودم را مورد تکریم قرار داده است و احترام فرزندانم همانند احترام من است‏
- آن حضرت در روایت دیگری فرمود : حَقَّتْ شَفَاعَتِی لِمَنْ أَعَانَ ذُرِّیَّتِی بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ مَالِهِ  شفاعت من ، شایسته ی کسانی است که ذریه و فرزندانم را با دست و زبان و اموالش یاری کند.
- رسول اعظم اسلام صلى الله علیه وآله در توضیح و تبیین آیه «قُل لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلَّا المَوَدَّةَ فِى القُربى؛  اى پیامبر! بگو من هیچ پاداشى از شما در مورد رسالت نمى‏خواهم جز دوست داشتن اهل‏بیتم.» مى‏فرماید: خداوند متعال ذریّه هر پیامبرى را از نسل و صلب خود او قرار داد اما ذریّه مرا از صلب من و صلب على بن ابى‏طالب مقرر نمود. در میان مردم فرزندان هر دخترى را به پدرشان منتسب مى‏کنند ولى فرزندان فاطمه ص منسوب به من هستند.
- آن حضرت در روایت دیگری فرمود: إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ، فاطمه پاکدامن است و خدا نیز آتش جهنم را بر فرزندان او حرام کرده است.
- امام سجاد علیه السلام مى‏فرماید: در همان سالى که امام حسن‏علیه السلام به شهادت رسید من کودک بودم و به دنبال عمویم امام حسن‏علیه السلام و پدرم امام حسین‏علیه السلام در کوچه‏هاى مدینه مى‏رفتیم. جابر بن عبدالله انصارى و انس بن مالک انصارى در میان جمعى از مهاجر و انصار با آن بزرگوار برخورد کردند. جابر بى‏اختیار خود را به دست و پاى آن دو فرزند فاطمه علیها السلام انداخته و غرق بوسه ساخت. مردى از بنى مروان به جابر اعتراض کرد که تو با این کهن‏سالى و مصاحبت پیامبرصلى الله علیه وآله این گونه عمل مى‏کنى؟! جابر گفت: اگر آن اندازه که من از فضیلت و موقعیت آنان مى‏دانم تو نیز مى‏دانستى بر خاک قدم‏هایشان بوسه مى‏زدى! بعد از رفتن حَسَنین علیهما السلام، جابر به جمع حاضر گفت: روزى در نزد پیامبرصلى الله علیه وآله سخن از عظمت این فرزندان فاطمه به میان آمد و رسول‏خداصلى الله علیه وآله فرمود: خداوند بزرگ وقتى که خواست مرا بیافریند، نطفه مرا در صلب پدرم آدم قرار داد و دائماً آن را از صلبى پاک به رحمى پاکیزه منتقل کرد تا نوح و ابراهیم و عبدالمطلب. هرگز از آلودگى‏هاى جاهلیت چیزى به من نرسید، در نهایت آن نطفه دو بخش شد؛ یک قسمت در صلب عبدالله(پدرم) و قسمتى دیگر در صلب ابوطالب (عمویم) نهاده شد. از آن نطفه پاک و نورانى عبدالله، مرا به وجود آورد که خاتم پیامبرانم و از ابوطالب، على‏علیه السلام به وجود آمد که وصى آخرین پیامبرصلى الله علیه وآله است. نطفه من و على جمع شدند و حسن و حسین پدید آمدند که آخرین سبط پیامبران هستند و خداوند نسل مرا از آن دو (از طریق على و فاطمه‏علیهما السلام) تداوم بخشید. از نسل حسین‏علیه السلام نیز در آخر الزمان مهدى‏علیه السلام بپاخیزد که شهرها و سرزمین‏هاى کفار را فتح کند و زمین را بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده، از عدل و داد پر کند، حسن و حسین پاک و مطهر و سرور جوانان اهل بهشتند خوشا به حال کسى که آن دو و پدر و مادرش را دوست بدارند و بَدا به حال کسى که با آنان دشمنى و کینه‏ورزى کند. 
با توجه به این روایات، فرزندان حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله که همه از نسل فاطمه زهراعلیها السلام مى‏باشند مورد توجه و عنایت خدا و رسول خداصلى الله علیه وآله هستند البته به شرط اینکه مقام خود را حفظ کرده و مایه افتخار آن حضرت باشند.

 

مهمترین شرط احترام به سادات‏

 

آری مهمتر از احترام به سادات، شرطی است که امام رضا علیه السلام در ملاقات حسین بن خالد به او یاد آور شده و با بیان اهمیت دوستی واحترام به سادات،  فرمود: «نگاه کردن به فرزندان و ذریّه‏هاى ما عبادت است.» از امام سؤال شد: اى پسر رسول خدا ص، آیا نگاه به امامان اهل‏بیت ع که از شما خانواده هستند عبادت است یا نگاه به تمام کسانى که از نسل رسول خدا ص وجود آمده‏اند؟! امام رضا علیه السلام در ادامه فرمود: بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِیعِ ذُرِّیَّةِ النَّبِیِّ ص عِبَادَةٌ مَا لَمْ یُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ یَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِی؛ بلکه نگاه به تمامى ذریّه‏هاى پیامبر اکرم ص عبادت محسوب مى‏شود  تا زمانى که خود را به گناه نیالایند و از راه پیامبر جدا نشوند. »

نویسنده : عبدالکریم پاک نیا تبریزی