سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

شرائط احترام به آقا زاده ها از منظر اهل بیت ع

 

 

 


 سیره ی اهل بیت ع در این زمینه - که بر گرفته از معارف قرآنی است -  دقیقا بر خلاف این پندار باطل است که فرزندان بزرگان و حتی پیشوایان معصوم ع مطلقا باید مورد تکریم قرار بگیرند گر چه راه صحیح پدرانشان را هم نروند .

آن گرامیان هرگز جامعه ی اسلامی و مصالح نظام اسلامی را فدای فرد نمی کردند حتی آن فرد :از نزدیکترین یاران و محبوبترین عضو خانواده شان باشند.به مواردی در این زمینه توجه کنید:  
  حضرت امام صادق ع به خاطر نسبتی که شقرانی با اهل بیت ع داشت به وی این گونه هشدار داد : یَا شَقْرَانِیُّ إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ، لِمَکَانِکَ مِنَّا، وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ ، وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَح  ؛ 

 اى شقرانى، خوبى از هر کسى، خوب است و از تو بهتر است با توجه به اینکه در نزد ما منزلتى دارى، و بدى از هر کس بد است و از تو بدتر است. 
این موضوع  از نظر امام رضا(ع) هم ج با توجه به روایات - کاملا روشن است. در منظر آن حضرت اشراف زاده بر فقیر زاده هیچگونه برترى ندارد مگر با تقوی و عمل صالح. امام زاده همچنان محاسبه خواهد شد که یک جوان از سایر خانواده ها، به این قطعه ى تاریخى در این مورد توجه کنید: روزى امام رضا(ع) در مجلس مإمون با عده اى از حاضرین گفتگو مى کرد. برادرش زید بن موسى نیز در گوشه اى از مجلس عده اى را دور خود جمع کرده و براى آنان در فضیلت سادات و اولاد پیغمبر صحبت کرده و افتخار مى نمود و مرتب مى گفت: «ما خانواده چنین هستیم، ما خانواده چنان هستیم!» هنگامى که امام رضا(ع) متوجه وى شد و گفته هاى او را شنید، با صداى بلند او را صدا کرده و همه ى اهل مجلس را متوجه خود نمود سپس به زید فرمود:
یَا زَیْدُ أَ غَرَّکَ قَوْلُ نَاقِلِی الْکُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَلِکَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً وَ أَمَّا أَنْ یَکُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع یُطِیعُ اللَّهَ وَ یَصُومُ نَهَارَهُ وَ یَقُومُ لَیْلَهُ وَ تَعْصِیهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِیئَانِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ کَانَ یَقُولُ لِمُحْسِنِنَا کِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِیئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ؛ 

ای زید! سخن نقالان کوفه را باور کرده اى که مى گویند: خداوند ذریه ى فاطمه(س) را از آتش جهنم مصونیت بخشیده است؟! آن که شنیده اى، مقصود فرزندان بى واسطه ى فاطمه(س) یعنى حسن و حسین(علیهماالسلام) و دو خواهر ایشان است.

اگر گفته ى تو درست باشد که همه ى اولاد فاطمه(س) مصونیت دارند، آن وقت تو از پدرت موسى بن جعفر ع در نزد خداوند عزیزتر و گرامى تر خواهى بود، چرا که او خدا را اطاعت مى کرد، روزها روزه مى گرفت شب ها به عبادت مى پرداخت و تو هم از فرمان خدا سر پیچى مى کنى، با این حال هر دوى شما اهل سعادت و بهشت خواهید شد، او با عمل به مقام سعادت رسیده و تو بى عمل به آنجا خواهى رسید؟

 

على بن الحسین(س) مى گفت: نیکوکار ما اهل بیت

 پیامبر دو   برابر اجر دارد و بدکار ما دو برابر عذاب

 خواهد داشت.

 


 برخورد شدیدحضرت امام زمان ? با جعفر کذاب ج پسر حضرت هادی و برادر امام عسکری ع - هم که بر همگان روشن و واضح می باشد .(بحار الأنوار ، ج‏52، ص: 42)
با توجه به مطالب مطروحه  در قرآن و سنت - روشن است که فرزندان بانوی دو عالم، اگر راه و روش آن گرامی و اجداد طاهرینشان را ادامه دهند، همه ی فضائل گفته شده در روایات را دارا هستند و گرنه در وادی گمراهی و ضلالت ابدی خواهند بود. به عبارت دیگر روایات تکریم، عام و مطلق هستند و این روایاتِ دسته ی دوم آنها را مشروط و مقید می کند.یعنی احترام سادات به شرط رعایت حدود الهی و حقوق مردم بر همه لازم است و گر نه ، نه.  
  مثلاً برخی از علویان در «اندونزی» از بقایای فرقه‏های بداندیش و گمراه خوارج و نواصب هستند!! ودیده شده متاسفانه برخی از سادات منسوب به اهل بیت ع،در گذشته و حال در جوامع اسلامی به کج راهه منحرف شده و از موقعیت خود سوء استفاده کرده اند. عبدالرحمن جامی چه نیک گفته:

هر پسر کو از پدر لافد، نه از فضل و هنر     

   فی المثل گر، دیده را مردم بود ، نامردم است‏
شاخ بی بر، گر چه باشد از درخت میوه دار     

  چون نیارد میوه و بَر، در شمار هیزم است 

   

نویسنده :عبدالکریم پاک نیا تبریزی      

        

 نقل و نشر مطالب این وبلاگ با ذکر ماخذ کامل آزاد است و بدون ذکر ماخذ شرعا حرام و پیگرد  قانونی دارد