سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

 اسفند / 1386

بررسی رویکردهای عقلی و نقلی به قیام اباعبدالله‌الحسین(ع)/ (42)
مدرس عالی حوزه: امام حسین(ع) با تلاوت آیه «أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ» ماهیت واقعی کوفیان را به تصویر کشید

گروه اندیشه: امام حسین (ع) با تلاوت آیه « ... أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ» ماهیت واقعی کوفیان را به نمایش گذاشت و آنان را یاران حزب شیطان معرفی کرد و نهایت بدبختی و بی‌سعادتی ایشان را یادآور شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس عالی حوزه علمیه قم

تابحال چندین بخش از گفت‌وگوی خبرنگار سرویس اندیشه و علم خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالکریم پاک‌نیا» مدرس عالی حوزه علمیه قم، تقدیم شما مخاطبان عزیز شد. در این چند قسمت کوشیده شد تا روایتی قرآنی، از آن حماسه جاوید به تصویر کشیده شود و آیاتی را که در سیر تحقق این رخداد عظیم از زبان مبارک آن سردار عشق، تلاوت شده است، بررسی و تحلیل کنیم.
قسمت پیشین را این‌جا بخوانید

اینک هشتمین قسمت این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانیم.

مدرس عالی حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خویش به تشریح عوامل انحراف کوفیان پرداخت و گفت: از جمله رموز موفقیت امام حسین (ع) در طول تاریخ، باور حقیقی آن امام گرامی به وعده‌های الهی بود. امام (ره) نه فقط خود و یارانش به این وعده‌ها از اعماق جان ایمان داشتند؛ بلکه آن حضرت در هر فرصتی آن را به دیگران نیز متذکر می‌شدند.

اگر انسان، به وعد‌ه‌های حق الهی درباره حساب و کتاب آعمال خود در روز قیامت، باور قلبی داشته باشد و یقین کند که تمام اعمال او حتی کوچک‌ترین آن‌ها در آن دنیا مواخذه دارد، هرگز خودسرانه عمل نمی‌کند و فریب ظاهر دنیا و وسوسه‌های شیطان را نمی‌خورد

مولف کتاب «الخصائص النبویه»، به ایراد خطبه روشنگرانه سیدالشهداء در روز عاشورا اشاره کرده و تصریح کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا بار دیگر به علل انحراف مردمان کوفه اشاره کردند و با استفاده از آیه 33 سوره لقمان که می‌فرماید: «... إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَ لَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ» (... آرى وعده خدا حق است زنهار تا این زندگى دنیا شما را نفریبد و زنهار تا شیطان شما را مغرور نسازد)، آنان را از دو عامل فریبنده دنیا و شیطان بر حذر داشتند و حقانیت وعده‌های راستین الهی را به آنان گوشزد کردند.

مدرس عالی حوزه علمیه قم  همچنین با بر این‌که اگر انسان، به وعد‌ه‌های حق الهی درباره حساب و کتاب آعمال خود در روز قیامت، باور قلبی داشته باشد و یقین کند که تمام اعمال او حتی کوچک‌ترین آن‌ها در آن دنیا مواخذه دارد، هرگز خودسرانه عمل نمی‌کند و فریب ظاهر دنیا و وسوسه‌های شیطان را نمی‌خورد افزود: امام حسین (ع) با این آیه شریفه به کوفیان هشدار می‌دهد که عامل غفلت آنان، دنیا و شیطان است که تمایل به این دو موجب شده است که آنان از حساب روز رستاخیز غافل شوند و باطل را از حق تشخیص ندهند و جایگاه با عظمت امام (ع) را در نزد خداوند و رسولش نادیده بگیرند و از کلمه حق احتراز کنند.

وقتی انسان اسیر دست شیطان شود و خداوند و یاد او را فراموش کند؛ بدون تردید به هر عمل خلاف دین و اخلاق دست خواهد زد و هر گناهی را مرتکب خواهد شد. آری فراموشی یاد خدا عامل همه جنایات است و همچنان که امام فرموده بود، آنان از هیچ عمل زشت و منکری ابا نکردند و چنان در وادی ضلالت و گمراهی غوطه‌ور شدند که تاریخ از بازگویی رفتار ضد انسانی آنان شرم می‌کند

نویسنده کتاب «ویژگی‌های امام حسین (ع)» اظهار کرد: حضرت وقتی دید آنان به هیچ وجه، تغییری در رفتارشان نمی‌دهند و همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند و اصرار بر قتل آن حضرت دارند، در فراز دیگری از این خطبه این آیه شریفه را تلاوت کردند: «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ » (شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است، آنان حزب شیطانند آگاه باش که حزب شیطان همان زیان‌کارانند)، «مجادله، 19». امام با این عبارت ماهیت واقعی آنان را به نمایش گذاشت و آنان را یاران حزب شیطان معرفی کرد و نهایت بدبختی و بی‌سعادتی ایشان را یادآور شد.

نویسنده «کتاب آموزه‌های وحی در قصه‌های تربیتی» اذعان کرد: وقتی انسان اسیر دست شیطان شود و خداوند و یاد او را فراموش کند؛ بدون تردید به هر عمل خلاف دین و اخلاق دست خواهد زد و هر گناهی را مرتکب خواهد شد. آری فراموشی یاد خدا عامل همه جنایات است و همچنان که امام فرموده بود، آنان از هیچ عمل زشت و منکری ابا نکردند و چنان در وادی ضلالت و گمراهی غوطه‌ور شدند که تاریخ از بازگویی رفتار ضد انسانی آنان شرم می‌کند.

«عبدالکریم پاک‌نیا» در ادامه افزود: آنان به حزب شیطان پیوستند و خسارت ابدی برای خود به ارمغان آوردند، لعن و نفرین و پشیمانی تا روز قیامت دستاورد اعمال زشت یاران حزب شیطان است. امام حسین (ع) وقتی اصرار آنان را در پیروی از شیطان و دوری از یاد خداوند دیدند، آنان را نفرین کردند و با آیه «انا لله و انا الیه راجعون» به سخنانشان خاتمه دادند و در مقابل حزب شیطان به خداوند بزرگ پناه بردند.

این گفت‌وگو ادامه دارد ... .