سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر
ارسال به دوستان نسخه چاپی خبر
سه شنبه 22 تیر 1389 15:35:23             شماره‌ خبر :612552
در نشست «وقف در آینه قرآن و سنت» مطرح شد:

فرهنگ وقف با استخراج آثار معنوی و مادی آن از قرآن و احادیث نهادینه می‌شود

گروه اجتماعی: در نشست‌ «وقف در آئینه قرآن و سنت» که به همت ایکنا در مرکز پژوهش‌های قرآنی دانشگاه مفید قم برگزار شد، بر این نکته تأکید شد که برای نهادینه سازی فرهنگ وقف در جامعه می‌توان آثار و برکات مادی و معنوی وقف را از خود آیات و روایت استخراج کنیم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست‌ «وقف در آئینه قرآن و سنت»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابوالفضل موسویان، عضو هیئت علمی گروه قرآن و معارف دانشگاه مفید و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم به همت خبرگزاری قرآنی ایران در مرکز پژوهش‌های قرآنی دانشگاه مفید قم برگزار شد و این اساتید به بیان نظرات خویش در ارتباط با موضوع وقف در نگاه آیات و روایت پرداختند.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا در این نشست با اشاره به اینکه برای نهادینه‌سازی این فرهنگ می‌بایست به آثار معنوی وقف اشاره کرد، افزود: برای این کار لازم است آثار و برکات مادی و معنوی وقف را از خود آیات و روایت استخراج کنیم و برای مخاطبان این آگاه سازی را انجام دهیم که وقف در وهله نخست ذخیره‌سازی و پس‌اندازی است که قرآن با ضماتنی مطمئن آن را بیان کرده است.

وی عنوان کرد: اگر تبیین شود وقتی انسان مالی از اموال خود وقف را ‌کند این ضمانت وجود دارد که مثلاً هفت برابر و یا 70 برابر اجر اخروی آن را بگیرد و قرآن نیز در این باره وعده‌هایی دارد، قطعا شاهد استقبال بیشتر در این زمینه خواهیم بود.

بر اساس گزارش ایکنا حجت‌الاسلام موسویان، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به بیانات قرآن در ارتباط با موضوع وقف اظهار کرد: در مورد تشویق‌های وقف آیات زیادی در مورد باقیات الصالحات در قرآن وجود دارد که انسان کاری و یا چیزی را از خود به یادگار بگذارد که برای نسل‌های بعد باقی بماند.

 پاک‌نیا:
اگر تبیین شود وقتی انسان مالی از اموال خود وقف را ‌کند این ضمانت وجود دارد که مثلاً هفت برابر و یا 70 برابر اجر اخروی آن را بگیرد و قرآن نیز در این باره وعده‌هایی دارد، قطعا شاهد استقبال بیشتر در این زمینه خواهیم بود

وی افزود: این باقیات الصالحات در روایات به سه دسته تفکیک شده است؛ یک مورد این که انسان فرزندانی را از خود به جای بگذارد که این فرزندان منشا آثار خیری در جامعه باشند و از مواردی است که از انسان به عنوان باقیات الصالحات باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در ادامه عنوان کرد: دوم، سنت حسنه‌ای است که از انسان به جای بماند و این سنت حسنه مادامیکه که مورد توجه عاملانی که این کار را انجام می‌دهند قرار می‌گیرد، ثواب این سنت حسنه برای کسی که این سنت را بر جای گذاشته محسوب خواهد شد.

موسویان مورد سوم از آثار باقیات الصالحات در زندگی بشری را باقی‌گذاشتن اموالی از انسان دانست که آثار آن در دراز مدت باقی بماند و البته این موضوع متوقف به کسانی‌که توانایی مالی دارند نخواهد بود و ممکن است کسی آثار علمی از خود به جای بگذارد، که بیش از هزار سال این اثر باقی بماند و منشا اثرات خیر باشد.

وی به فعالیت‌هایی که فقهای شیعه در طول تاریخ انجام داده‌اند اشاره و اظهار کرد: کتاب‌های آنان بعد از گذشت هزار سال همچنان در اختیار محققان و دانشمندان قرار دارد و از آنها استفاده می‌شود و که این موارد را نیز می‌توان از باقیات الصالحات دانست.

وقف یکی از ویژگی‌های نظام حقوقی و اقتصادی دین مبین اسلام است

گزارش ایکنا حاکی است که در ادامه این نشست حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا، از مدرسان سطح عالی حوزه با اشاره به این که وقف یکی از مشخصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است، افزود: وقف یکی از ویژگی‌های نظام حقوقی و اقتصادی دین مبین اسلام و مصداق روشنی از عمل صالح، تعاون، انفاق، احسان، عمل خیر، عمل صالح، صدقه جاریه ـــ و سایر مواردی است که در قرآن به‌ آن تحت عنوان خیر اشاره شده ـــ است، چنانچه وقف یکی از مصادیق روشن این واژه‌های قرآنی است.

وی در مورد تشویق‌های قرآن به وقف، آیات متعددی را مورد استناد قرارداد و گفت: در آیه ی  «فاستبقوا الخیرات»  ؛ قرآن نه تنها بدان تشویق می‌کند، بلکه در مقامی بالاتر امر می‌کند که در این راه مسابقه دهیم که بسیاری از مفسرین واژه خیرات در این آیه را به معنای «وقف» در نظر گرفته‌اند.

این استاد حوزه در ادامه افزود: در سوره مبارکه کهف آیه 46 می‌فرماید «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا؛ نیکی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است» که این بدان معناست که ارزش‌های شایسته و پایسته ثوابش نزد پروردگار بهتر و سود بخش‌تر است.

وی ادامه داد: همچنین در سوره مریم آیه 76 آمده «وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَّرَدًّا؛ خداوند کسانى را که هدایت‏یافته‏اند بر هدایتشان مى‏افزاید و نیکی‌هاى ماندگار نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش‏فرجام‏تر است» همچنین آیات دیگری نیز در این ارتباط وجود دارد که مفسران مراد از آن را به وقف تفسیر کرده‌اند مانند آیه پنج سوره انفطار که می‌فرماید «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَت؛ هر نفسى آنچه را پیش فرستاده و بازپس گذاشته بداند»

وی با اشاره به سوره مزمل آیه 20 «وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت و از خدا طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده مهربان است»، افزود: در سوره بقره آیه 177 «لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ؛ نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و [یا] مغرب بگردانید بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب [آسمانى] و پیامبران ایمان آورد و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان و گدایان و در [راه آزاد کردن] بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زکات را بدهد و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفته‏اند و آنان همان پرهیزگارانند» نیز با چنین مصداقی مواجه هستیم.

 موسویان:
قرآن در بیان این مطالب سعی دارد این تشویق‌ها را به گونه‌ای بیان کند که با جهان‌بینی و اعتقادات ما هماهنگی داشته باشد؛ چراکه قرآن انسان را موجودی که در یک مقطع خاص به دنیا می‌آید و از دنیا می رود، لحاظ نمی‌کند و پرونده عمل او را با مرگ نمی‌بندد

پاک‌نیا در توضیح این آیه گفت: یکی از تفسیر‌های «وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ» وقف مال با وجود علاقه انسان به مال و دارایی است که بر حسب آیات قرآن این وقف در طول ایمان به خدا، ایمان به غیب و پیامبر و قرآن قرار گرفته است که این موضوع نشانگر جایگاه عالی وقف در این آیات است.

همچنین حجت‌الاسلام موسویان در ارتباط با راهکارهای نهادینه‌سازی این تشویق‌ها در جامعه اظهار کرد: قرآن در بیان این مطالب سعی دارد این تشویق‌ها را به گونه‌ای بیان کند که با جهان‌بینی و اعتقادات ما هماهنگی داشته باشد؛ چراکه قرآن انسان را موجودی که در یک مقطع خاص به دنیا می‌آید و از دنیا می رود، لحاظ نمی‌کند و پرونده عمل او را با مرگ نمی‌بندد و این پرونده تا روز قیامت می‌تواند باقی بماند؛ چه در مورد خوبی‌ها و چه در مورد بدی‌ها.

پاک‌نیا  در ادامه افزود: مسئله‌ دیگری که باید مطرح شود این است که وقف، انفاقی است بدون تحقیر دیگران؛ یکی دیگر از برکات وقف زنده کردن روحیه ایمان، برادری، تعاون و اعتماد در جامعه است و علاوه بر این موارد در روایات نیز شاهد آثار و برکاتی چون نجات از آتش جهنم هستیم و وقف می‌تواند باعث ایجاد اشتغال در جامعه شود و نیز تعدیل ثروت در جامعه و کاهش فاصله طبقاتی را به دنبال داشته باشد.

این استاد حوزه با اشاره به آثار وقف در حیات اخروی و دنیوی ادامه داد: وقف می‌تواند باعث تقویت احساس نسل گذشته با نسل آینده شود و همچنین مانع از گسست نسل‌ها شود؛ حفظ فرهنگ و تمدن اسلامی نیز از دیگر برکات وقف است که در این زمینه شاهد موقوفاتی با عمر بیش از 700 سال هستیم که برای نشر فرهنگ و معارف اسلامی از آنها استفاده می‌شده است.

ادامه دارد ...