بررسی مستندات وحیانی و روائی وقف |
گروه اجتماعی: حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم پاکنیا، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه و مؤلف کتب حوزوی، با ارسال مقالهای به خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به بیان موانع و راهکارهای پیشروی سنت حسنه وقف پرداخت. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) عبدالکریم پاکنیا، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه و مؤلف کتب حوزوی، با ارسال مقالهای به گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا به بیان موانع و راهکارهای پیشروی سنت حسنه وقف پرداخت، متن این مقاله به شرح زیر است: «مستندات وحیانی و روائی وقف در زمینه راهکارها، موانع و شرایط وقف الف: راهکارهای ترویج وقف: 1 – توجه دادن و تبیین آیات وقف به متمولین متدین: اگر ما بتوانیم مردم را از فوائد بیشمار معنوی و مادی وقف آگاه سازیم، قطعاً نتیجه مثبت خواهیم گرفت چرا که وقتی مردم معتقد با شنیدن کلام خدای سبحان و باور کردن وعدههای قرآن و اهل بیت (ع) مشتاقانه از جان و مال و فرزندان خود میگذرند مطمئناً در وقف اموال نیز پیشقدم خواهند شد. برخی از آیات وقف عبارتند: - الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌْ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیرٌْ أَمَلًا؛ (کهف: 46) مال و فرزند، زینت زندگى دنیاست و باقیات صالحات [ارزشهاى پایدار و شایسته مانند وقف] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخشتر است! - وَ یَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْاْ هُدًى وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌْ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیرٌْ مَّرَدًّا؛ ( مریم: 76 ) (امّا) کسانى که در راه هدایت گام نهادند، خداوند بر هدایتشان مىافزاید و آثار شایستهاى که (از انسان) باقى مىماند، ثوابش در پیشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش خوبتر است! - عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَت؛ (انفطار: 5) (در آن زمان) هر کس مىداند آنچه را از پیش فرستاده و آنچه را براى بعد گذاشته است. - فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّکَوةَ وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنفُسِکمُ مِّنْ خَیرٍْ تجَِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیرًْا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا؛ (مزمل: 20) پس به اندازهاى که براى شما ممکن است از آن تلاوت کنید و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و به خدا «قرض الحسنه» دهید [در راه او انفاق نمایید] و (بدانید) آنچه را از کارهاى نیک براى خود از پیش مىفرستید نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت. - لَّیْسَ الْبرَِّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَاکِنَّ الْبرَِّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ الْمَلَئکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّنَ وَ ءَاتىَ الْمَالَ عَلىَ حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبىَ وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائلِینَ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتىَ الزَّکَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابرِِینَ فىِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُوْلَئکَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُتَّقُون؛ َ( 177: بقره) نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و [یا] مغرب بگردانید، بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب [آسمانى] و پیامبران ایمان آوَرَد، و مال [خود] را با وجودِ دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان و گدایان و در [راهِ آزاد کردن] بندگان بدهد، و نماز را برپاى دارد، و زکات را بدهد، و آنان که چون عهد بندند، به عهد خود وفادارانند و در سختى و زیان، و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفتهاند، و آنان همان پرهیزگارانند. - لَن تَنَالُواْ الْبرَِّ حَتىَ تُنفِقُواْ مِمَّا تحُِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شىَْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ؛ (آالعمران: 92) هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمىرسید مگر اینکه از آنچه دوست مىدارید، (در راه خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق مىکنید، خداوند از آن آگاه است. - الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواْ مَنًّا وَ لَا أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون؛ ( بقره: 262) کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مىکنند، سپس به دنبال انفاقى که کردهاند، منت نمىگذارند و آزارى نمىرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند، و نه غمگین مىشوند. 2- بیان سیره و سخن اهلبیت (ع) در این زمینه: از آنجائی که مردم متدین جامعه اهلبیت (ع) را به عنوان الگوی کامل پذیرفتهاند راه و روش آن گرامیان برای مردم از اهمیت والائی برخوردار است؛ به این جهت بیان سیره و سخن آنان تأثیر به سزائی در تمایل مردم به سوی وقف خواهد داشت. به عنوان نمونه به یکی از وقفها و آداب و شرایط آن در سیره علی (ع) اشاره میکنیم: علی (ع) خانهاش را در مدینه به نیازمندان وقف کرد؛ امام صادق (ع) در این رابطه فرمود: « تَصَدَّقَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (ع) بِدَارِهِ الَّتِی فِی الْمَدِینَةِ فِی بَنِی زُرَیْقٍ فَکَتَبَ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* هَذَا مَا تَصَدَّقَ بِهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ هُوَ حَیٌّ سَوِیٌّ تَصَدَّقَ بِدَارِهِ الَّتِی فِی بَنِی زُرَیْقٍ صَدَقَةً لَا تُبَاعُ وَ لَا تُوهَبُ وَ لَا تُورَثُ حَتَّى یَرِثَهَا اللَّهُ الَّذِی یَرِثُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَسْکَنَ هَذِهِ الصَّدَقَةَ خَالاتِهِ مَا عِشْنَ وَ عَاشَ عَقِیبُهُنَّ فَإِذَا انْقَرَضُوا فَهِیَ لِذَوِی الْحَاجَةِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ شَهِدَ اللَّه؛ أمیرالمؤمنین على بن ابیطالب (علیهالسّلام) خانه خود را که در محله بنىزریق مدینه بود، وقف کرد، وقفنامهاش را این گونه انشاء فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ، این چیزیست که على بن ابیطالب در حال حیات و سلامت خود آن را وقف کرده است، او خانه خود که در محلّه بنىزریق [1] واقع است، بصورت وقفى درآورده است، که بفروش نمیرود، و بخشیده نمیشود، و به ارث برده نمیگردد، تا وقتى که خداى وارث آسمانها و زمین آن را به ارث ببرد، و او خالههایش را در آن موقوفه سکونت داده است، تا هر زمان که ایشان و اعقابشان زندگى کنند، پس چون ایشان منقرض شوند این خانه به نیازمندان از مسلمین تعلّق دارد. خدا و فلان و فلان بر این وقف شهادت دادهاند.[2] البته در این زمینه نمونههای متعددی وجود دارد. 3 - مشخص کردن نیازهای روز جامعه: سومین راهکار میتواند روشن شدن مصادیق وقف در عصر ما باشد، یعنی علاوه بر اینکه با آیات و روایات مردم به سوی وقف ترغیب میشوند، باید نمونههای عینی نیازهای جامعه را در مقابلشان قرار داد تا آنان ضمن با علاقهای که به وقف پیدا کردهاند مشکلات و نیازها را لمس نمایند و در این راه قدمهایی بردارند. و برای دنیا و آخرت خود و نسل آیندهشان در این زمینه تلاش کنند. 4 – مطمئن کردن مردم به آینده موقوفات: مردم نباید در مورد عملکرد متولیان وقف تردید داشته باشند؛ آنان باید اطمینان کامل پیدا کنند که اموال موقوفه انان پایمال نخواهد شد و در مسیر ارزشی خود استفاده میشود. همچنانکه خداوند متعال پایداری و سود اخروی آنرا تضمین فرموده، متولیان وقف نیز با عملکرد مخلصانه این را ثابت کنند. بنابراین عدم اطلاع از بهرههای مادی و معنوی وقف و عدم اطمینان بهرهگیری صحیح و رعایت نکردن آداب وقف، از موانع مهم تمایل به وقف کردن در عصر ماست. ب - آداب، شرایط و موانع وقف و واقف: 1- از اموال دوستداشتنی و محبوب: قرآن در این باره میفرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ؛ (آل عمران / 92) هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمىرسید مگر اینکه از آنچه دوست مىدارید، (در راه خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق مىکنید، خداوند از آن آگاه است.» وقف هم که یکی از بهترین مصادیق بِّر و نیکوکاری است حتما باید از اموال محبوب و دوستداشتنی واقف باشد و گرنه اموال بیخاصیت و بیارزش در نزد خداوند چندان جایگاهی ندارد. اموالی را هم که در دسترس انسان بوده و الآن از کفاش بیرون میرود و او از روی ناچاری آنرا وقف میکند فایدهای ندارد. 2- پاک بودن منابع: پول حرام و اموال غیر مشروع از مهمترین موانع وقف است و هرگز پذیرفته نمیشود. قرآن میفرماید: «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ؛» (مائده / 27) همانا کارهای نیک و اعمال صالح و خیرات همانند وقف باید از منابع پاک و حلال و خالصِ واقف باشد و گرنه نه تنها ثمره و بهرهای برای واقف نخواهد داشت بلکه بر عکس موجب گناه و عذاب اخروی و مصداق اکل مال به باطل خواهد بود. سخن مهم امام حسین (ع) در این باره: هنگامی که به امام حسین (ع) خبر دادند «عبدالله بن عامر» - از کارگزاران بنی امیه - چنین و چنان وقف کرده و عدّه زیادی برده آزاد کرده است، فرمود: «مثل عبدالله بن عامر همانند کسی است که از حاجیان و راهیان خانه خدا سرقت کرده و سپس اموال دزدی را صدقه میدهد.» آنگاه افزود: «إِنَّمَا الصَّدَقَةُ الطَّیِّبَةُ صَدَقَةُ مَنْ عَرِقَ فِیهَا جَبِینُهُ وَ اغْبَرَّ فِیهَا وَجْهُهُ؛ [3] صدقه پاکیزه، صدقه کسی است که در راه کسب آن پیشانیاش عرق کرده و صورتش غبارآلود شده است.» وقتی از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شد: «منظور حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) چه کسی بوده است؟» فرمود: «علی بن ابیطالب (علیهالسلام).» ماجرای دزدی و صدقه در زمان امام صادق (ع) و ماجرای زنی که به او گفته شد: «لَکَ الْوَیْلُ لَا تَزْنِی وَ لَا تَتَصَدَّقِی» 3 - پاک و خالص بودن نیت واقف: نیتهای آلوده، و اعمال ناپاک، و قلب تاریک مانع پذیرش عمل وقف است. همچنین ریا، محروم کردن ورثه اهل از حق خود قرآن، وقف اموال دیگران، وقف بیتالمال بدون اجازه حاکم شرع و به طور کلی داشتن انگیزههای الهی مانع عمل وقف خواهد بود. خداوند در این زمینه میفرماید: « قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً لَنْ یُتَقَبَّلَ مِنْکُمْ إِنَّکُمْ کُنْتُمْ قَوْماً فاسِقینَ؛ (توبه / 53) بگو: انفاق کنید ( خیرات کنید ، وقف و احسان کنید ) خواه از روى میل باشد یا اکراه، هرگز از شما پذیرفته نمىشود چرا که شما قوم فاسقى بودید!» 4 - منت نگذاشتن در وقف: از دیگر شرایط وقف منت نگذاشتن به جامعه و افراد آن میباشد و گرنه عمل خیر باطل خواهد شد. قرآن درباره این شرط وقف میفرماید: «الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواْ مَنًّا وَ لَا أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ ( 262 : بقره ) کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مىکنند، سپس به دنبال انفاقى که کردهاند، منت نمىگذارند و آزارى نمىرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند، و نه غمگین مىشوند.» امام سجاد (ع) هم در دعای خود در صحیفه سجادیه، (دعای 20 ) میفرماید: «أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَن؛ خداوندا! انجام کارهای خیر (همانند وقف) را برای مردم، به دست من اجرا کن و خدمات نیکم را با منتگذاری ضایع مگردان.» -------------------------------------------------------------------------------- [1] - بنو زریق طائفهاى از انصار در مدینهاند. [2] - من لا یحضره الفقیه ج:4 ص: 248 {3] - مستدرک الوسائل ج 7، ص 244، ح 42- باب استحباب الصدقة بأطیب المال |