سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

یادداشت , • نظر
حُذَیفة بن یمان عاقد خطبه عقد ازدواج امام حسین ع با جناب شهربانو
موضوع: تاریخ و سیره

 

احیرا شبهه ای درمورد ازدواج حضرت امام حسین ع با شهربانو مطرح شده که برای روشن شدن اذهان متن ماجرا را در این یادداشت مرور می کنیم : 

ازدواج شهربانو با امام حسین ع

محمد بن جریر طبرى صاحب کتاب دلائل الامامه در مورد ماجرای ازدواج شهربانو  با حضرت سید الشهداء ع می نویسد:

وقتی اسرای ایرانی وارد مدینه شدند عمر تصمیم داشت همانند اسیران دیگر با آنان رفتار کند. امّا امیر المؤمنین علی علیه السلام مانع شد و اعلام کرد، پیغمبر فرموده است: 

 أَکْرِمُوا کَرِیمَ کُلِّ قَوْم‏؛ افراد برجسته هر قوم و ملت را گرامى بدارید ! عمر گفت: این مطلب را شنیده‏ام که می فرمود: هر گاه فرد با شخصیت یک طائفه‏اى پیش شما آمد او را احترام کنید گرچه مخالف شما باشد. مولای متقیان (ع) فرمود اینها گروهى هستند که تسلیم شمایند و علاقه به اسلام دارند ، من شما و خدا را گواه میگیرم که سهم خود را از اینها در راه خدا آزاد نمودم تمام بنى هاشم فریاد برداشتند ما نیز سهم خود را به شما بخشیدیم باز فرمود: خدایا شاهد باش من حق آنها را در راه تو آزاد نمودم.

مهاجر و انصار نیز حق خود را به على علیه السلام بخشیدند . در این هنگام علی ع فرمود : بار خدایا اینها حق خود را به من بخشیدند و من سهم آنها را در راه تو آزاد نمودم. عمر گفت : من هم سهم خود و سهم اشخاصى که نبخشیده‏اند بتو و خدا، مى‏بخشم. على عرض کرد: خدایا تو شاهد باش بر آزادى آنها و بخشیدن ایشان. گروهى از قریش علاقه به ازدواج آن بانوان داشتند، امیر المؤمنین ع فرمود: نباید آنها را بر ازدواج مجبور کرد، بگذارید هر کس را که می خواهند انتخاب کنند. برخی خواستگار او شدند امّا در حضور جمع به او گفته شد: از میان کسانى که از تو خواستگارى کرده‏اند کدام را انتخاب میکنى؟ آیا علاقه به داشتن شوهر دارى؟ سکوت کرد.

امیر المؤمنین ع فرمود: به شوهر علاقه دارد ولى حالا باید منتظر بود تا چه کسى را انتخاب کند. عمر گفت از کجا فهمیدى تصمیم به شوهر گرفته است؟

فرمود: هر گاه بانوى با شخصیتى از یک طائفه بدون سرپرست خدمت پیغمبر ص می رسید وقتى از او خواستگارى میشد، دستور می داد به او بگویند تو به ازدواج تمایل داری؟ اگر خجالت می کشید و سکوت می کرد همین سکوتش را دلیل اجازه‏اش قرار می داد و دستور ازدواجش را صادر میکرد. اگر می گفت: نه، رسول خدا ص اجبار بر پذیرش نمی کرد.

خواستگارانش را به نشان دادند و او  با دست اشاره به حسین بن على (ع) کرد باز براى مرتبه دوم از او تقاضاى انتخاب کردند این مرتبه نیز اشاره به حسین بن على ع کرده گفت :اگر اختیار با من است همین شخص را انتخاب می کنم . او سپس امیر المؤمنین ع را ولى خود قرار داد،

در آن مجلس حذیفه بن یمان صحابی ممتاز و محرم اسرار پیامبر ص، هم با اذن امام امیرالمومنین ع علی ع خطبه عقد را جاری کرد.واینگونه بود که شهربانو همسر بهترین انسانها گردید . 

 حذیفه هم با اذن علی ع خطبه عقد را جاری کرد.اینگونه بود که شهربانو همسر بهترین انسانها گردید . 

شهربانو در خاطرات خود می گوید : قبل از آمدن سپاهیان اسلام در خواب دیدم پیغمبر اسلام ص با حسین (ع) بخانه ما آمد و نشست، مرا خواستگارى کرد و براى حسین ع عقد بست .از خواب که بیدار شدم دیگر به چیزى جز این جریان نمى‏اندیشیدم در شب دوم فاطمه زهرا علیها السلام را در خواب دیدم که اسلام را بر من عرضه نمود پذیرفتم و مسلمان شدم. در خواب بمن فرمود: مسلمانان به زودى کشور شما را فتح میکنند و تو پیش فرزندم حسین ع خواهى رفت بدون اینکه خطرى متوجه تو بشود، از آن وقت تا وارد مدینه شدم هیچ ناراحتى متوجه من نشد و دست احدى بمن نرسید. 

کتاب چهارده مادر نمونه ، عبدالکریم پاک نیا ، ص 130. به نقل از دلائل الإمامة ص: 194 و بحار الأنوار ،  ج‏46، ص: 11.