سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

مصاحبه ها , • نظر

 

تاریخ نشر-   1398/7/24

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:
پیاده‌روی اربعین بسترساز اشاعه فرهنگ مهدوی در جامعه است

حجت‌الاسلام پاک‌نیا با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین فرصتی است تا منتظران خود را بیش از پیش در محضر امام عصر(عج) بدانند، گفت: این موسم حسینی بسترساز اشاعه فرهنگ مهدوی در جامعه است

..

 

حجت‌الاسلام «عبدالکریم پاک نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین نمونه بارز از وحدتی است که جامعه منتظر باید آن را در عرصه‌های مختلف تحقق ببخشد، اظهار کرد: در جریان این پیاده روی افراد به یکدیگر حس همدلی داشته و تلاش می کنند تا مشکلات را حل کرده و بر پایه برادری و برابری در طول مدت حضورشان در این موسم حسینی فعالیت کنند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما همیشه دنبال این هستیم که مسلمانان و به ویژه شیعیان بتوانند وحدت میان خود را  نشان دهند، پیاده روی اربعین لبیک به این هدف است، افراد یک رنگ و یک صدا به سوی مقصدی واحد حرکت می کنند و به انگیزه زیارت اباعبدالله الحسین(ع) سختی سفر را به جان می خرند.

 

این پژوهشگر گفت: این رویکرد از یک جهت برای منتظران درس‌آموز است چراکه منتظر واقعی تلاش می کند با وجود هر مساله صعب در زندگی، اولا با سایرین بهترین رفتار را داشته باشد و در وهله دوم اخلاق اسلامی را در ابعاد مختلف زندگی جای و ساری کند، این رویکردی است که برای همه اقشار جامعه در ایام پیاده روی اربعین قابل مشاهده است.

 

وی با بیان اینکه اندیشه انتظار و مهدویت مولفه ای است که استکبار از آن گریزان است، افزود: علت این ترس از مهدی‌باوری در جامعه، استحکام و استواری عقیده و امیدی است که ذیل این فرهنگ در میان مسلمین ایجاد می‌شود. اساسا انتظار به معنای امیدباوری است و انسان منتظر اولا هرگز از زندگی خسته نمی شود و از سوی دیگر اعتقاد دارد که امام حاضر ناظر بر رفتار و اعمال اوست.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه پیاده روی اربعین بستری برای عصر ظهور است، گفت: در روایات و معارف اسلامی خوانده ایم که ظهور امام زمان(عج) در گرو آن است که شرایط فراهم شود، این خیل عظیم برای حضور در چنین رویدادی گرد هم جمع می شوند با تمسک به امام حسین(ع)، دعا برای ظهور فرزندش مهدی موعود(عج) می کنند. از سوی دیگر مساله مهمی که باید به آن توجه کرد معرفی هویت شیعی ذیل این موسم حسینی است که توجه جهانیان را به معارف آن جلب می کند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به راهکار نهادینه کردن منش و سبک زندگی منتظرانه بین افراد در سایر ایام سال گفت: واقعیت آن است که پیاده روی اربعین تاثیر به سزایی در رشد این رویکرد دارد اما برای آنکه بتوانیم این ویژگی را به سایر ایام سال نیز تسری دهیم باید معرفت افزایی کنیم به این معنا که همواره با نیت خالص و با شناخت از امام عصر(عج) نه تنها در پیاده روی اربعین که در همه ساحات زندگی حرکت کنیم، به بیان دیگر بدانیم که امامِ حاضر نا ظر بر اعمال ماست.

 

حجت الاسلام پاک نیا اظهار کرد: ویژگی منتظر واقعی به کسی می گویند که همواره راسخ بر اعتقادی باشد که مبتنی بر اندیشه اسلام ناب به دست آورده است، منتظر واقعی فکر می کند در نتیجه هرگز از او عمل نسنجیده و یا از روی شتاب نمی بینیم، این ویژگی است که به دلیل حضور جمعی و در اثر همدلی و هم هدفی در طول مدت زمان پیاده روی اربعین میان زائران دیده می شود و تصور می کنم تسری آن به سایر ایام سال و الگوبرداری از آن نیازمند است تا بیش از پیش بتوانیم کارهای فرهنگی-دینی مبتنی بر اندیشه مهدویت را در جامعه گسترش دهیم.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام زمان(عج) از دیدگان ما غایب است اما کاملا به امور و احوال ما آگاهی دارد، اگر خود را در محضر او بدانیم به این معنا که حضرت را ناظر بر اعمال خود بدانیم، هرگز از دستورات الهی تخطی نمی کنیم.