سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

شخصیت ها , • نظر

 

سید عبدالکریم رضوی کشمیری

تولّد و تبار

سید عبدالکریم رضوی کشمیری، سال 1343 ق. در نجف اشرف و در خانواده ای آکنده ازعطر معنویت و عشق به اسلام و اهل بیت(ع) دیده به جهان گشود. پدرش که کسوت روحانیداشت، سید محمدعلی کشمیری و مادرش دختر آیةالله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحبعروة الوثقی) بود. 

.

ایشان بعد از سال ها مجاهده با نفس و تربیت نفوس و هدایت بسیاری از انسان های حقیقت جو، در چهارشنبه 18 فروردین 1378 (20 ذی الحجه 1419) در 74 سالگی دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.(33)

روزهای قبل از رحلت، این آیه را مکرّر می خواند: (وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْد اَفَاِنْ مِتَّ فَهُمُ الخالِدُونَ .کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت)(34)؛ ای پیامبر! قبل از تو برای هیچ بشری جاودانگی قرار نداده ایم. آیا اگر تو بمیری، آنان جاوید خواهند بود؟مسلّماً هرکس طعم مرگ را خواهد چشید.

پیکر این عارف وارسته بعد از اقامه نماز به وسیله آیةالله بهجت، طبق وصیت او در قسمت بالا سر حرم مطهر حضرت معصومه(س) ، جنب قبر علامه طباطبایی به خاک سپرده شد.

دستورالعمل های مشکل گشا

عارفان و سالکان، در طول زندگی با قرآن مأنوس بوده و از این کتابآسمانی بهره های فراوان برده اند؛ همان گونه که - بنا به نقل آیةالله کشمیری - مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی تا چهار سال در مشهد هر شبی، قرآن ختم می کرد وثواب آن را به امام رضا(ع) هدیه می نمود تا به آن مقامات عالی و عرفانی نایلآمد.(26)

از جمله دستورالعمل های این عارف فرزانه (آیةالله کشمیری) به حاجتمندان و اهلنیاز، خواندن برخی آیات و سور قرآن است. ایشان برای حلّ مشکل و وصول به برخی فضایل،رهنمودهایی داشت که از باب نمونه به برخی اشاره می شود:
توحید

خواندن هزار مرتبه سوره «توحید» در هر روز جهت نورانیت، روحانیت قلب، آسان شدنامور و رزق.(27)

ایشان هنگام ورود به منزل این سوره را می خواند و می فرمود: «فقر را از خانهبیرون می برد.»

قدر

خواندن سوره «قدر» جهت اطلاع از آینده خود؛ به این ترتیب که از شب اوّل ماهرمضان، تا شب بیست و سوم، هر شبی هزار مرتبه این سوره را بخواند، در خواب یا بیداریآینده او را نشان می دهند.

مرحوم آیةالله خویی هم به دستور مرحوم سیدعلی آقای قاضی آن را قبل از مرجعیتخویش انجام داده و آینده خود را مشاهده کرده بود.(28)

خواندن این سوره در عصر جمعه صد مرتبه، برای رزق حلال مفید است.

حشر

خواندن چهار آیه آخر سوره «حشر» به این صورت که یک اربعین (روز اوّل یک مرتبه،روز دوم دو مرتبه، تا روز چهلم چهل مرتبه) و یک اربعین دیگر به عکس اوّل تا اربعیندوم تمام شود، برای استجابت دعا مفید است. البته این آیات حاوی اسم اعظم الهیهستند.(29)

والعادیات

این دستور از استاد وی مستور آقا شیرازی رسیده است که چون سوره «والعادیات» بهامیرمؤمنان(ع) مربوط است، جهت رزق حلال و فراوان، روزی 110 مرتبه خوانده شود.(30)

ذکر یونسیه(31)

سلسله عرفای قرن اخیر از آیةالله سیدعلی شوشتری، ملاحسینقلی همدانی، سیداحمدکربلایی و سیدعلی آقا قاضی تا آیةالله کشمیری، همگی اتفاق و تأکید بر «ذکر یونسیه» آن هم در سجده، داشته اند.

چنانچه این ذکر چهار صد بار بعد از نماز عشا در سجده گفته شود، آثار و برکات فراونی دارد که مرحوم کشمیری برخی فوائد آن را چنین شمرده است:
1. دیدن حالات بررزخی
2. تقویت قلب و مکاشفات؛
3. پیشرفت در سلوک؛
4. نورانیت و رفع حجابها؛
5. استجابت دعا و نجات مؤمنین.

آخوند ملاحسینقلی همدانی فرموده است: «هر وقت و هر قدر بتوانید این ذکر رابگویید.»(32)

ایشان به خواندن دعاهای احتجاب، یستشیر، قاموس القدرة، دعای مشلول و توسل وزیارت ائمه اطهار(ع) و به نماز شب تأکید بسیار داشت و به دیگران سفارش می کرد.

ادامه مقاله  در   ....ستارگان حرم / دفتر شانزدهم / به قلم عبدالکریم پاک نیا