سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

مصاحبه , • نظر
یکشنبه 04 مهر 1389 11:41:55             شماره‌ خبر :662757
واکاوی قرآنی ـ اجتماعی حجاب/3
حجت‌الاسلام پاک‌نیا:

بدون عفاف و حجاب زندگی کامل و قرآنی معنایی ندارد

گروه اجتماعی: به باور یک استاد حوزه علمیه قم اساساً یکی از محورهای زندگی کامل و قرآنی عفاف و حجاب است و بدون عفاف و حجاب نمی‌توان زندگی قرآنی را معنا کرد.

 
حجت‌الاسلام ‌والمسسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس حوزه علمیه قم

حجت‌الاسلام ‌والمسسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با تأکید بر این موضوع که پژوهش و تبیین مسئله حجاب باید همیشه با توجه به مسائل روز صورت بگیرد، در مورد فلسفه پوشش در ادیان مختلف از جمله اسلام گفت: فلسفه پوشش بحث گسترده‌ای است که مختص دین ما نیست و بخشی از احادیث تشیع به همین مسئله یعنی تبیین فلسفه حجاب اختصاص دارد. به طور کلی پوشش برای مقوله‌ای گران‌بها طبیعی است و این مسئله حتی مختص ادیان الهی نیز نیست.

وی زنان را موجودات ارزشمندی دانست که در دین ما به عنوان «ریحانه» از آنها یاد شده است و گفت: خانم‌ها به دلیل جاذبه‌هایی که دارند همواره بیشتر از مردان مورد توجه قرار می‌گیرند و این در جامعه به نحوی است که اگر حجاب و عفاف مورد توجه نباشد این زیبایی‌ها به شکل آسان در اختیار جنس مخالف قرار می‌گیرد و بر شدت جاذبه‌های آن افزوده می‌‌شود و نتیجه آن تنها کاهش استحکام لازم در مورد ارتباطات حاکم بر زن و مرد در جامعه است.

این مدرس حوزه با اشاره به این موضوع که اسلام به حجاب و عفاف خانم‌ها بیشتر توجه و تأکید کرده است، اظهار کرد: این مسئله کاملاً واضح است و در مباحث علمی نیز در مورد آن توضیحات کاملی ارائه شده است.

 یک استاد حوزه علمیه قم:
فلسفه پوشش بحث گسترده‌ای است که مختص دین ما نیست و بخشی از احادیث تشیع به همین مسئله یعنی تبیین فلسفه حجاب اختصاص دارد

وی عفاف را اعم از حجاب دانست و گفت: فلسفه این موضوع به عقل و فطرت باز می‌‌گردد یعنی توجیه عقلی و منطقی دارد؛ عفاف و حجاب یکی از واجبات ادیان الهی به خصوص دین اسلام است و اساساً یکی از محورهای زندگی قرآنی عفاف و حجاب است و بدون عفاف و حجاب نمی‌توان زندگی قرآنی را معنی کرد.

این استاد حوزه اساس فلسفه حجاب در مورد زنان و مردان را حذف زمینه‌های فساد دانست و گفت: در این زمینه می‌توان به چند نکته اشاره کرد از جمله امنیت و آرامش روانی؛ اسلام با مطرح کردن حجاب تدابیری را برای تعدیل و رام کردن غریزه جنسی اندیشیده است و در این زمینه برای هر دو قشر زنان و مردان در سوره نور آیه 30 و 31 فرموده است که «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ(30) وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ....»زن و مرد نامحرم نباید به یکدیگر خیره شوند.

وی ادامه داد: نکته دوم فلسفه حجاب را می‌توان در استحکام خانوادگی دانست و گفت: وقتی که زن و مرد از نامحرم چشم می‌پوشند و فقط خود و تأمین نیازهای جنسی و روحی خود را منحصر به محیط خانواده می‌کنند، این مسئله موجب استحکام زوجین خواهد بود و این مسئله طبیعی است که اگر مرد و زنی به یکدیگر ثابت کنند که به غیر از همدیگر کسی را دوست ندارند یقیناً موجب ایجاد اعتماد می‌شود.

 حجت‌الاسلام پاک‌نیا:
اگر حجاب و عفاف را بتوانیم در جامعه گسترش دهیم این مسئله هرگز مانع فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی زنان نمی‌شود

حجت‌الاسلام پاک‌نیا سومین فلسفه‌ مطرح شده در قرآن در مورد حجاب را استحکام جامعه دانست و گفت: اگر حجاب و عفاف را بتوانیم در جامعه گسترش دهیم این مسئله هرگز مانع فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی نمی‌شود ولی اگر این گونه نشود و دختران در جامعه بدون حجاب مناسب حضور داشته باشند مثلاً در محیط‌های آموزشی، پسران و مردانی که در کنار آنها قرار می‌گیرند نمی‌توانند تمرکز هواس داشتته باشند و فکرشان متوجه سخن استادشان باشد.

وی تصریح کرد که از نظر اسلام رسالت یک خانم در خانه بیشتر جلوه‌گر است و اگر مثلاً زنی مثل حضرت مریم(س) را به عنوان یک زن پاک و مطهر معرفی می‌کند به دلیل این است که همچون حضرت عیسی‌(ع) را تربیت کرده است، اما اکنون زن مسلمان می‌تواند شخصیت و توانایی خود را در همه عرصه‌ها نشان دهد و این در سایه حجاب است، در غیر این صورت مشکلات زیادی برای او به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به آیه 59 سوره احزاب که در آن آمده است «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است» گفت: گذشته از پوشش ظاهری که نشانگر باور و فهم زنان در مورد دلایل حجاب است و بر این موضوع تأکید دارد که حجاب برای حفظ زنان از آزار و اذیت دیگران است، اسلام به زنان توصیه می‌کند که زیور آلات خود را به نامحرمان نشان ندهند و صداهای خود را طوری در مقابل نامحرم آشکار نکند که کسانی که در دل مرزی دارند بر آنها طمع کنند و این از جلوه‌های عفاف است.

ادامه دارد ...

  
 
   استفاده از این خبر ، با ذکر منبع بلامانع است.