سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

یکی از بالاترین ارزش های نماز شب این است که انسان در عین خستگی و خواب آلودگی برای کسب رضایت الهی به اقامه نماز بایستد در حدیثی قدسی آمده است :

وقتى که بنده اى در نیمه شب براى نماز و طاعت خداوندى برخیزد و سپس خواب بر وى غلبه کند و در اثر چرت به چپ و راست متمایل شود و چانه اش به سینه اش بچسبد. خداوند امر مى کند درهاى آسمان باز مى شود و سپس به ملائکه مى فرماید: به این بنده من نگاه کنید و ببینید در اثر تقرب به من و انجام عملى که بر وى واجب نکرده ام به چه روزى افتاده و من سه خصلت به این بنده عطا مى کنم. گناهان او را مى بخشم، یا توبه مجددى برایش فراهم مى کنم و روزى اش را زیادتر مى کنم و من همه شما را شاهد مى گیرم که این سه چیز را به وى بدهم. ( الجواهر السنیة-کلیات حدیث قدسى، ص: 707)


نظر

نماز شب بهترین آرامبخش روح و روان 

 

سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی                          خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است                  بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی 

حضرت صادق ع  می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ بِصَلَاةِ اللَّیْلِ فَإِنَّهَا سُنَّةُ نَبِیِّکُمْ وَ دَأْبُ الصَّالِحِینَ قَبْلَکُمْ وَ مَطْرَدَةُ الدَّاءِ عَنْ أَجْسَادِکُمْ.»؛ بر شما باد به خواندن نماز شب که همان سنت پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم است.شیوه و داب صالحان قبل از شماست و برطرف کننده بیماریها از جسم های شماست .؛(من لا یحضره الفقیه/1/472) 

شاید برخی تصور کنند که فقط دردهای روحی مورد نظر است ولیکن حضرت می‌فرماید: درد را از بدن‌های شما می‌برد. حجاب‌ها را از قلب شما می‌برد و شما را مقرب قرار می‌دهد.

پیشوای ششم در حدیثی دیگر فرمود : صَلَاةُ اللَّیْلِ تُبَیِّضُ الْوُجُوهَ وَ صَلَاةُ اللَّیْلِ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ صَلَاةُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق‏؛ نماز شب صورتها را سفید و بوی شخص را نیک و دلپذیر و روزی را جلب و جذب می کند .(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،  ص: 41 ) 

نماز شب امام هادی علیه السلام

امام دهم حضرت هادی علیه السلام هنگام شب به درگاه خدا روی می آورد و شب را با حالت خشوع ، به رکوع و سجود سپری می کرد و بین پیشانی نورانی اش و زمین ، جز سنگریزه و خاک حایلی وجود نداشت و پیوسته با خدایش در مناجات بود و عرض می کرد: (اِلهی مُسیی ءٌ قَدْ وَرَدَ وَ فَقیرٌ قَدْ قَصَدَ...) - پروردگارا! گنهکاری بر تو وارد شده و تهیدستی به تو روی آورده است ؛ تلاشش را بی نتیجه مگردان و او را مورد عنایت و رحمت خویش قرار ده و از لغزشش در گذر.

 

نماز شب حضرت مهدی علیه السلام

استاد الهی و عارف ربّانی ، مرحوم حاج شیخ جواد انصاری همدانی رحمه الله علیه می فرمود:

یکی از مؤمنان ، شبی که برای نماز شب بیدار شده بود مشاهده کرد که در حدود پانصد خانه از خانه های همدان نورافشانی می کنند. به او الهام شده بود که در این خانه ها نماز شب خوانده می شود، در نقطه ای (از زمین ) عمودی از نور دیده بود که تا آسمان کشیده شده است و به او الهام شده بود که در آن مکان ، وجود مقدّس حضرت مهدی علیه السلام هست که به نماز شب ایستاده است .رساله لقاءاللّه: ص 130 - 131.

 

نماز شب سردار سلیمانی

با اشک‌ها و صدای ناله‌های او برای نماز بیدار می‌شدم.

سردار حسین معروفی از همرزمان سردار سلیمانی  در خاطراتش می گوید :  طی سال‌ها رفاقت با حاج قاسم هیچ وقت ندیدم نماز شب شهید سلیمانی قطع شود. آنهم نه نماز شبی عادی، نماز شب‌های او همیشه با ناله و اشک  به درگاه خدا بود. من با شهید سلیمانی رفت و آمد داشتم حتی بارها در منزل‌شان خوابیدم، اتاق مهمانان با اتاق حاج قاسم فاصله داشت اما من با اشک‌ها و صدای ناله‌های او برای نماز بیدار می‌شدم.

وی بیان داشت: در کجای دنیا سراغ دارید یک سرلشکر نظامی یک عارف حقیقی باشد؟ او در مکاتبات خود به نیروهایش با رفاقت و صمیمیت قلم می‌زد.

فرمانده سپاه نینوا با بیان اینکه مبتکر برگزاری کنگره‌های شهدا در سراسر کشور شهید سلیمانی بود، گفت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تمام سخنان خود را در یادواره شهدا عنوان می‌کرد، به دشمنان در یادواره‌های شهدا می‌تاخت‌، به دوستان در یادواره شهدا تذکر می‌داد.

در طول تاریخ بزرگان زیادی از عالمان وارسته و مؤمنین به حق پیوسته ،از شب زنده داری و سحرخیزی نتایج سودمند و توفیقات چشمگیری را نصیب خود کرده اند. در اینجا با چند تن از این پاسداران حریم دل، دیداری تازه کرده و تجدید خاطره می‌کنیم:

1 - عالم بزرگوار مرحوم محمد تقی مجلسی، پدر بزرگوار علامه محمد باقر مجلسی در خاطرات خود می‌گوید: در یکی از شبها پس از اینکه از نماز شب و تهجد سحری فارغ شدم، حال خوشی برایم ایجاد شد و از آن حالت فهمیدم که در این هنگام هر حاجت و درخواستی از خداوند نمایم، اجابت خواهد شد، فکر کردم چه درخواستی از امور دنیا و آخرت از درگاه خداوند متعال نمایم که ناگاه صدای گریه فرزندم محمد باقر در گهواره‌اش بلند شد و من بی درنگ به خداوند متعال عرضه داشتم: پروردگارا! به حق محمد و آل محمد، این کودک را مروج دینت و ناشر احکام پیامبر بزرگت قرار ده و او را به توفیقاتی بی پایان موفق گردان. 

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند                          واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی                      آن شب قدر که این تازه براتم دادند

این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد                        اجر صبری است کز آن شاخ نباتم دادند

همت حافظ و انفاس سحر خیزان بود                            که زبند غم ایام نجاتم دادند

و این چنین بود که دعای این عارف سحرخیز به اجابت رسید و فرزند دانشمندش آنچنان توفیقاتی در ترویج دین و نشر احکام پیامبر به دست آورد که موافق و مخالف را به حیرت واداشت، تا جائی که امروزه هیچ پژوهشگری در حوزه دین و علوم اسلامی از تالیفات این عالم وارسته و سخت کوش بی نیاز نمی‌باشد.

2 - آیت الله العظمی مرعشی نجفی، بزرگ فرهنگبان میراث اهل بیت علیهم السلام، در بیشتر علوم اسلامی صاحب نظر بود و تالیفات ارزشمند ایشان - که نزدیک به 150 اثر در موضوعات مختلف است - گواه روشنی بر این حقیقت است. کرامات معنوی، دریافت بیش از چهارصد اجازه اجتهادی و روایتی از علمای بزرگ اسلامی، تدریس متجاوز از 67 سال در حوزه علمیه قم و نجف، تربیت هزاران شاگرد و تاسیس صدها مدرسه علمی، مسجد، حسینیه و مراکز فرهنگی، رفاهی و درمانی و ایجاد بزرگترین و مشهورترین کتابخانه در جهان اسلام از جمله توفیقات این فقیه فرزانه می‌باشد. او این همه توفیقات را از هفتاد سال مناجاتهای سحری و دعاهای نیمه شبی و کرامات اهل بیت علیهم السلام می‌داند و با تاکید تمام وصیت می‌کند که: «سجاده‌ای که هفتاد سال بر روی آن نماز شب به جا آورده‌ام با من دفن شود. (ماهنامه مبلغان : شماره 41 : مقاله عبدالکریم پاک نیا ) .»

اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت                 باقی همه بیحاصلی و بی خبری بود

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ                            از یمن دعای شب و ورد سحری بود.
اهل دلی فرمود :  همت کن تا سحرها بیدار باشی. اگر هم حال نداری که نماز بخوانی، چایی بخور. به بیداری سحر عادت کن.  در روایت آمده پروردگار در سحرها به قلوب بیداران نظر می‌کند.

سحرخیزی رزمندگان در جبهه‌ها 

 عزیزی می گفت: من وقتی برای ارشاد آقایان رزمنده به جبهه رفتم، دیدم آن‌ها سه ساعت بعد از نیمه شب بلند می‌شوند و من چه بسا دیرتر از آن‌ها بیدار می‌شوم! به جای این‌که من به آن‌ها نیرو بدهم، آن‌ها به من نیرو می‌دهند!


نظر
کارشناس و مولف سیره اهل بیت(ع):
امیرالمومنین(ع) بر عدالت قضایی تاکید ویژه دارند/ همراهی با محرومان از ملزومات عدالت علوی است
حجت‌الاسلام پاک‌نیا با بیان اینکه عدالت زیربنای سیره علوی است، گفت: عدالت قضایی امیرمومنان(ع) درباره غیرمسلمانان هم اجرا می‌شد تا مبادا ظلمی در حق کسی روا داشته شود توبیخ فرماندارانی که رفتار تبعیض آمیز داشتند هم در سیره ایشان مشهود است.

 

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفتم تیرماه، روز قوه قضائیه و به منظور بررسی عدالت در سیره امیرالمومنین امام علی(ع) با حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم پاک نیا»، کارشناس و مولف آثار متعدد درباره سیره اهل بیت(ع) گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام پاک نیا با بیان اینکه عدالت علوی ریشه در آیات قرآن دارد، اظهار کرد: عدالت صفتی اخلاقی نیست بلکه موضوعی اجتماعی است که از منظر اسلام بسیار اهمیت دارد. در آیات قرآن ابعاد مختلف عدالت تبیین شده و واژه عدالت و مشتقات آن یا معادل آن آمده است. چنان که در آیه 58 سوره مبارکه نساء به عدالت قضایی اشاره می کند و می فرماید: «... إِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ...».

 

این کارشناس و محقق سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: قرآن در آیه 3 سوره مبارکه نساء هم بر عدالت خانوادگی تاکید می کند: «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى? ...». عدالت اجتماعی و سیاسی هم در قرآن مورد تاکید است چنان که در آیه 8 سوره مبارکه مائده می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ...». عدالت دباره محرومان و مظلومان و ضعفا و حتی عدالت در گفتار هم مورد تاکید قرآن است.

 

عدالت زیربنای سیره علوی است

 

وی با بیان اینکه سیره اهل بیت(ع) برگرفته از آیات الهی است که در آن عدالت به عنوان صفتی اجتماعی مد نظر قرار می گیرد، گفت: سیره امیرمومنان(ع) بر مدار عدالت بوده و عدالت در سیره ایشان بسیار برجسته است چنان که جرج جرداق مسیحی می گوید: حتی شهادت امیرمومنان(ع) هم به دلیل شدت عدل بوده است. نامه معروف ایشان به مالک اشتر، منشور عدالت است و در اوایل دهه 80 شمسی در سازمان ملل نیز این نامه به عنوان منشور عدالت به ثبت رسید.

 

حجت الاسلام پاک نیا تاکید کرد: مهمتر آنکه امام علی(ع) وقتی حکومت را پذیرفتند فلسفه این پذیرش را فقط اجرای عدالت معرفی کردند، در خطبه سوم نهج البلاغه می فرمایند: قسم به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمی کردند و اگر خدا از علما عهد و پیمان نگرفته بود که مقابل شکمبارگی ظالمان و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند مهار شتر خلافت را بر کوهان آن می انداختم و رها می کردم و آخر خلافت را به کاسه اول آن سیراب می کردم ... دنیا نزد من از آب بینی بز بی ارزش تر است».

 

پاداش هیچ عملی به عدالت نمی رسد

 

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: امام علی(ع) در موضعی دیگر می فرمایند: پاداش هیچ عملی به عدالت نمی رسد، دو چیز است که ثواب آنها قابل محاسبه نیست یکی عفو است و دیگری عدالت. ایشان به قدری برای عدالت ارزش قائل بودند که در سیره ایشان عدالت طلبی در امور مختلف بروز و ظهور داشته است و می فرمودند: خدای متعال بر پیشوایان عادل واجب کرده که سطح زندگی خود را با ضعیف ترین افراد جامعه یکسان کنند تا فقر و تنگدستی به آنها فشار نیاورده و نگرانشان نسازد.

 

وی با بیان اینکه امام علی(ع) اشرافی گری را مانع عدالت و ساده زیستی را زیربنای عدالت می دانند، گفت: در خطبه 45 نهج البلاغه می فرمایند: اگر می خواستم، می توانستم با عسل خالص و مغز گندم و نرم‌ترین لباس ها زندگی کنم اما هرگز امکان ندارد که هوی و هوس بر من غلبه کند و حرص و طمع من را به گزینش غذاهای لذیذ وادار سازد که با عدالت سازگار نیست ... در حالی که شاید در حجاز و یمامه کسانی باشند که به قرص نانی دسترسی ندارند و در عمر خویش سر بر بالش نگذاشته اند آیا منِ علی با شکم سیر بخوابم و اطراف من شکم های گرسنه و جگرهای تشنه باشد؟!

 

همراهی با محرومان از ملزومات عدالت علوی است

 

حجت الاسلام پاک نیا با بیان اینکه همراهی با محرومان از ملزومات عدالت علوی است، ابراز کرد: ایشان می فرمایند: آیا دلخوش کنم که مرا امیرمومنان خطاب کنند اما در ناگواری ها و سختی ها همدم مردم نباشم و در حوادث تلخ زندگی پیشاپیش آنها گام برندارم؟! این دیدگاه امیرمومنان(ع) برای مسئولان درس مهمی است. درباره عدالت قضایی امیرمومنان(ع) نیز اقوال بسیار است ایشان بشدت دغدغه قضایی و برای احیای حق مظلومان اهتمام داشتند.

 

تاکید بر عدالت قضایی

 

وی اضافه کرد: ایشان «اَبو الاَسْوَدِ دُؤَلی» از قضات خود را در همان نخستین روزهای قضاوت، عزل کردند و وقتی وی با ناراحتی محضر امیرالمومنین(ع) رسید و عرضه داشت: چرا من را از قضاوت عزل کردید نه خیانت کرده ام و نه متهم به خیانت شده ام؛ فرمودند: بله در انجام وظفیه خیانت نکردی اما عدالت قضایی را رعایت نکردی به من گزارش داده اند که تو بلندتر از طرفین دعوا سخن می گویی و این شیوه باعث می شود صاحبان حق به راحتی سخن نگویند و از حق خود دفاع نکنند!

 

وی افزود: عدالت قضایی امیرمومنان(ع) درباره غیرمسلمانان هم اجرا می شد تا مبادا ظلمی در حق کسی روا داشته شود توبیخ فرماندارانی که رفتار تبعیض آمیز داشتند هم در سیره ایشان مشهود است. آمده که «مصقلة بن هبیره شیبانی» از فرمانداران فارس را بشدت نکوهش کردند و فرمودند: اگر گزارش درست باشد تو خدایت را خشمگین ساختی و امامت را نافرمانی کرده ای، به من خبر رسیده که غنایم اسلام را به خویشاوندانت و دوستانت که تو را برگزیده اند، می دهی اگر چنین باشد خود را نزد من خوار ساخته ای و منزلت تو کاهش یافته است (نامه 43 نهج البلاغه). عدالت علوی باعث شد محرومان به حق خود برسند و مردم به مسئولان اعتماد کنند.

 

حجت الاسلام پاک نیا با بیان اینکه عدالت در زمان ظهور امام مهدی(عج) فراگیر می شود، تاکید کرد: امام باقر(ع) فرمودند: وقتی قائم(عج) ما ظهور کند به عدالت رفتار می کند و همه طعم عدالت را می چشند. امام صادق(ع) نیز می فرمایند: وقتی قائم(عج) ما قیام کند بر اساس عدالت رفتار کرده و بساط ظلم و جور برچیده می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تفسیر آیه «... أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ...» آمده که خداوند زمین را با عدل در عصر ظهور زنده می کند. این زنده کردن اشاره به عدالت مهدوی و دولت کریمه امام عصر(عج) دارد چراکه در جامعه ای که عدالت نباشد روحیه ها می میرد.


کرامت شیخ انصاری , • نظر

با ابوالفضل ع قهر نکن

شیخ عبدالرحیم شوشتری یکی از شاگردان شیخ انصاری قدس سره در نجف مشکل مسکن داشت، برای حل این مشکل گاهی می آمد حرم حضرت علی علیه السلام و گاهی حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام. روزی در حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام، عربی بیابانی را دید که بچه فلجش را آورد کنار ضریح و گفت: یا ابوالفضل بچه ام را خوب کن، بچه شفا پیدا کرد و خوب شد و رفت.

عالم شوشتری گفت: یا ابوالفضل پس ما چه؟ این عرب دیر آمد و زود رفت، من که دیگر به حرمت نمی آیم. این حرف را زد و در حالی که هیچ کس از حاجت او اطلاعی نداشت، راهی نجف شد.

وقتی وارد جلسه درس شیخ انصاری شد، شیخ دو کیسه پول به او داد و گفت: این پول را بگیر و برای خود خانه ای بخر، امّا با ابوالفضل قهر نکن!


مصاحبه , • نظر

حجت‌الاسلام پاک‌نیا در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

زیارت اربعین یک دوره امام شناسی است

مریم احمدی شیروان

امام حسین (ع)

زیارت اربعین امام حسین(ع) از زیارت‌نامه‌های معتبری است که برای حضرت(ع) نقل و به خواندن آن در روز اربعین سفارش بسیار شده تا جایی که طبق برخی روایت‌ها، خواندن آن از علائم مؤمن برشمرده شده است. زیارت‌نامه‌ای که همانند گنجی ناب برای شناخت آموزه امامت و ولایت است. برای بررسی بیشتر این زیارت‌نامه با حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به گفت‌وگو پرداختیم. او معتقد است زیارت اربعین راهی مطمئن برای فهم عمیق فلسفه قیام امام حسین(ع) است.

ادامه مطلب...

یادداشت ها , • نظر

 

طلیعه

بهترین راه برای شناخت بیشتر شخصیت امامان اهل بیت ع بویژه امام حسین ع، یاری گرفتن از حضرات معصومین ع می باشد و ما برای رسیدن به این مقصود در این مقال سخنان درربار پیشوای صادق شیعیان را در زیارت اربعین برگزیده ایم .

همچنانکه می دانیم در زیارت اربعین ،

ادامه مطلب...

یادداشت , • نظر

اربعین در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام - عبدالکریم پاک نیا

واژه «اربعین » در متون دینی و مجموعه های حدیثی از ارزش والایی برخوردار است . آثار حفظ چهل حدیث، اخلاص عمل در چهل روز و دعای عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن، شهادت چهل مؤمن برای میت، برگزاری عبادت در چهل شب چهارشنبه برای دیدار حضرت ولی عصر علیه السلام، و بعثت غالب انبیاء در چهل سالگی،

نظر

نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک‌نیااحتجاج به حدیث غدیر در کلام اهل‌بیت علیهم السلام

نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک‌نیا


حدیث غدیر یکی از متقن‌ترین دلائل حقانیت باورهای شیعی در طول تاریخ اسلام بوده و هست؛ چرا که حدیث غدیر به عنوان آخرین پیام رسالت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم و منشور ابدی امامت و حجتی قاطع برای تمامی مسلمانان جهان تا روز قیامت می‌‌باشد. نوشتار حاضر، در همین راستا کوشیده است به تلاش‌های اهل بیت علیهم السلام در احیای خاطره با‌شکوه غدیر و احتجاج به این برهان قاطع، نگاهی انداخته، موارد سودمندی را به خوانندگان گرامی هفته‌نامه افق حوزه تقدیم کند...

 

 

نظر

شنبه 11 مرداد 1399 

وقتی خبر رسید امام جمعه تهران حاج‌میرزا ابوالقاسم به سفارت روس پناهنده شد، شیخ رنگش مثل گچ سفید شد و فرمود:

‌ای وای، دیگر برای اسلام چه باقی مانده که اجانب بگویند علمای اسلام که سنگ دیانت به سینه می‌زنند و از خودگذشتگی نشان می‌دهند، پای جان که در کار می‌آید، می‌روند به کفر پناهنده می‌شوند!»

ادامه مطلب...