سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

 

دوشنبه 27 آبان 1398 ساعت 02:41

در گفتگو با خبرگزاری رضوی مطرح شد؛

مبارزه با فقر از بهترین راه های بهبود شرایط دنیای اسلام است

تهران- یک استاد و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: آموزه های اهل بیت علیهم السلام محور وحدت آفرینی برای همه جوامع اسلامی است.
نظر

لیلة الرغائب / نخستین شب جمعه ماه رجب

لیلة الرغائب (شب آرزوها) به نخستین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود. در این شب فرشتگان بر زمین نازل می‌شوند تا رحمت الهی را به اهل عالم عرضه نمایند.  

واژه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش

ادامه مطلب...

نظر
عید نوروز وآداب اسلامی- 17/12/1392- 19241
ماهنامه مبلغان / شماره 138//عبدالکریم پاک نیا تبریزی
نگاهی نو به جایگاه عید نوروز

 

عید نوروز در یک نگاه
در عید نوروز که آمدن فصل بهار را نوید می‌دهد و جهان آفرینش حیات نوینی به خود می‌گیرد، انسان نیز می‌تواند با پاک کردن دل، حیات جدید و فعالیت تازه‌ای را آغاز کند. نوروز جلوه‌ای از خوش‌سلیقه‌گی و دور‌اندیشی ایرانیان

ادامه مطلب...

نظر
بسم الله الرحمن الرحیم
ماجرای ازدواج عبدالله علیه السلام با آمنه علیها السلام
عبدالله علیه السلام پدر بزرگوار حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله در میان فرزندان عبدالمطلب علیه السلام امتیاز و محبوبیّت ویژه ای داشت. پاکی و صداقت، نور نبوّت و معنویت، اندامی جذّاب، سیمایی دلنشین، اخلاق نیکو و کمالات معنوی، شخصیت این جوان قریشی را محبوب دلها، مورد تکریم تک تک مردم جزیرةالعرب و دوست داشتنی ترین چهره حجاز
نظر

سه شنبه 23 مهر 1392 08:34:33             شماره‌ خبر :1303282

نداشتن معرفت عامل نبود احساس نیاز درونی برای انجام واجبات است

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علیمه قم با اشاره به وارد شدن برخی مستحبات در فرهنگ عمومی و دور شدن برخی واجبات از سطح عمومی جامعه، عنوان کرد: احساس خلأ و نیاز درونی برای انجام برخی واجبات مانند حجاب، نماز و ... نیازمند معرفت است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه برخی مستحبات در جامعه بسیار مورد توجه قرار گرفته و عمل به آنها به صورت فرهنگ عمومی درآمده است در حالی که به برخی از واجبات در جامعه بی‌توجهی می‌شود، خواستار بررسی و تحلیل دلایل این مسئله شد.

وی به برگزاری مراسم دعای عرفه و استقبال خوب مردم از این دعا اشاره کرد و گفت: در خصوص دلایل این توجه می‌توان گفت که این دعا در موقعیت خاص زمانی قرائت شده که از یک طرف مراسم حج برپا بوده در آستانه عید قربان است و از سوی دیگر آغاز حرکت امام حسین(ع) و شهادت حضرت مسلم است.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا به نیاز فطری انسان‌ها به صحبت کردن با یک مقام بلند و قردتمند اشاره کرد و گفت: انسان‌ها نیاز دارند با کسی که می‌دانند بسیار قدرتمند است درد و دل کرده نیازهای خود را از او بطلبند و مراسمی مانند دعای عرفه در راستای رفع چنین نیازی قرار دارد و افراد با صرف وقتی محدود می‌توانند بخشی از این نیاز را به راحتی برطرف کنند.

 عبدالکریم پاک‌نیا:

زیبایی حجاب به عنوان نوعی محدودیت در جامعه و فرهنگ عمومی جای گرفته است

وی در مقابل توجه به چنین مستحباتی کم بودن توجه به برخی از واجبات مانند حجاب را مطرح و ذکر کرد: دلیل کم بودن توجه به واجبی مانند حجاب این است که اولاً ما(متولیان دینی و مسئولان فرهنگی کشور) نتوانسته‌ایم این واجب را درست فرهنگ‌سازی کنیم و از سوی دیگر زیبایی حجاب به عنوان نوعی محدودیت در جامعه و فرهنگ عمومی جای گرفته است.

این مدرس حوزه علمیه قم به ملموس بودن لذت بخشی برخی از مستحبات اشاره کرد و گفت: انسان‌ها احساس می‌کنند خلأیی در وجودشان است که با مراسمی مانند دعا، اعتکاف و پناه بردن به یک قدرت بالاتر می‌توانند پر کنند. اما احساس خلأ و نیاز درونی برای انجام برخی واجبات مانند حجاب، نماز، امر به معروف و ... نیازمند داشتن معرفت است و نداشتن چنین معرفی مشکل اصلی در عمل به این واجبات است.

وی تصریح کرد: فواید و اثرات مستقیم و غیر مستقیم واجبات کمتر به فرهنگ عمومی تبدیل شده است و متعاقب آن احساس نیاز به آنها نیز درونی نشده و واضح نیست.

این استاد حوزه علمیه قم انسان را موجودی منفعت‌طلب دانست و اظهار کرد: انسان همیشه به دنبال کسب منفعت از کوتاه‌ترین و کم زحمت‌ترین راه است، در دعا احساس می‌کند چنین منفعتی حاصل شده اما در برخی از واجبات احساس می‌کند که اول باید هزینه بدهد و منتظر گرفتن منفعت خود باشد و دلیل چنین احساسی این است که متولیان فرهنگ دینی جامعه نتوانسته‌اند چنین واجباتی را درست مطرح کنند.

واجبات را وارد فرهنگ عمومی کنیم

پاک‌نیا در خصوص چگونگی تغییر فرهنگ عمومی در خصوص واجباتی مانند، نماز، گفت: عملکرد افرادی که اسوه و الگو هستند در این خصوص بسیار مهم است. مثلاً زمانی که اقامه نماز آیت‌الله بهجت نشان داده می‌شد، حتی افرادی که نمازخوان هم نبودند لذت برده عنوان می‌کردند که نماز باید اینگونه باشد.

وی ادامه داد: مردم بزرگان خود را آنطور که باید ببینند، نمی‌بینند در حالی که در زمان حضرت رسول(ص) و ائمه به دلیل زیبایی نماز و قرائت قرآن این بزرگان حتی مشرکان جمع شده تماشا می‌کردند چرا که نماز و قرائت آنها نمایشی عرفانی از دین بود، دیدن چنین حالات عرفانی در جذب مردم موثر است.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا به نبودن فرهنگ‌سازی درست در رسانه‌ها در خصوص واجبات نیز اشاره کرد و گفت: می‌توان در رسانه‌ها تأثیرات عمل به واجبات را بهتر نشان داد و حداقل آثار عمل به واجبات را فهماند.

وی در پایان تصریح کرد: گفتنی‌ها گفته شده اما تأثیر ملموس عمل به واجبات به مردم چشانده نشده است، مثلا مردم واقعاً نمی‌دانند امر به معروف و نهی از منکر چه تأثیر ارزشمندی در بالابردن امنیت جامعه دارد.


نظر
کارشناس مسایل مذهبی در گفت و گو با پانا:
    ذائقه سازی در مخاطب یکی از آسیب های انتشار کتب ادعیه غیر مستند است

    خبرگزاری پانا: یک کارشناس مسایل مذهبی معتقد است برخی با تولید و توزیع کتب ادعیه غیر مستند آسیب ها و لطماتی را به این حوزه وارد می کنند که یکی از این معضلات ذائقه سازی در مخاطب است.

عبدالکریم پاکنیا – مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم - به خبرنگار فرهنگی و هنری پانا گفت: دعا مرحله ای از نیایش به درگاه خداوند است که در کنار کار و تلاش به ثمر خواهد نشست و به تنهایی اتکا به آن توصیه نمی شود.
 
پاک نیا افزود: کتاب های شیعه امامیه در عرصه ادعیه و مناجات ارزشمند و قابل مطالعه و پژوهش هستند باید آثارارزشمند قدیمی که هنوز برای عموم مردم قابل استفاده نیستند از سوی موسسات علمی که پشتوانه تخصصی فراوانی در این حوزه دارند بازنویسی شوند .

نویسنده «خاطرات ماندگار از خوبان روزگار» اظهار داشت: یکی از مسایل ترویج آثار کم ارزش این حوزه انگیزه سطحی پدیدآورندگان آثار و افرادی است که غیر متخصصانه تنها به باز چاپ و انتشار آنها می پردازند بدون اینکه در این رشته تخصص و آگاهی داشته باشند و از آن جهت که آنها با موازین اخلاقی و حرفه ای این کار آشنایی ندارند با تولید و توزیع اینگونه آثار آسیب ها و لطماتی را به این حوزه وارد می کنند که یکی از این معضلات ذائقه سازی در مخاطب است.
 
وی تصریح کرد: افراد سودجو نیازها و خواسته های نیازمندان و مخاطبان دردمند را هدف قرار داده و کتاب هایی را از میان آثار دیگر جمع آوری می کنند که در کم ترین زمان با بازگشت سرمایه زیادی برای آنها همراه باشد که البته آسیب هایی را نیز برای محققان و نویسندگان حقیقی و پژوهشگران این حوزه در پی خواهد داشت.


نظر
    مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه در گفت و گو با پانا:
    اعتقاد به مهدویت نشانگر نگاه امیدوارانه شیعه به جهان است

    خبرگزاری پانا: یک مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه گفت: اعتقاد به «مهدویت» در بالندگی انسان موثر است چرا که این عقیده نشانگر امید به عقوبت انسان و نگاه امیدوارانه شیعه به زندگی است.

عبدالکریم پاک نیا مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه به خبرنگار فرهنگی و هنری پانا گفت: اعتقاد به «مهدویت» از عقاید مهم شیعه است که این عقیده در بالندگی انسان جایگاه والایی دارد چنانکه در روایات آمده است اعتقاد به ظهور حضرت قائم (عج) نشانگر امید و نگاه امیدوارانه به زندگی است.
 
پاک نیا افزود: در مذاهب مختلف بشری اعتقاد

ادامه مطلب...

نظر
    یک پژوهشگر دینی در گفت و گو با پانا:
    ائمه اطهار (ع) الگوهای شایسته و بی بدیل تربیتی هستند

    خبرگزاری پانا: یک پژوهشگر دینی گفت: جامعه ما یک جامعه اسلامی و مقتضی توسعه تربیت دینی است در اسلام نیز به الگو پذیری شایسته تاکید فروان شده است لذا ائمه اطهار(ع) الگوهای شایسته و بی بدیل تربیتی هستند.

عبدالکریم پاک نیا به خبرنگار فرهنگی و هنری پانا گفت: پیروی از اسوه ها و الگوهای متعالی که در دسترس نیستند از طریق مطالعه عقیده، اندیشه و حکایت های مستندی که روایت شده میسر می شود، به طور مثال پیروی از سیره و سنت پیامبر (ص) و ائمه اطهار تنها از طریق تحقیق و مطالعه احوال آنها امکان پذیر است.

پاک نیا افزود: اثر تقلید در تعلیم و تربیت به مراتب بیشتر از پند و اندرز دادن است البته باید به این نکته توجه داشت که الگو پذیری امری فطری است که ریشه در میل انسان به کمال جویی و کمال گرایی دارد.

وی توضیح داد: با توجه به حلول ماه شعبان و نزدیکی میلاد  امام حسین (ع) حضرت عباس (ع) می توان از این شخصیت ها به عنوان الگوهای مناسب تربیتی یاد کرد که در مذهب و فرهنگ اسلامی ما از ارزش والایی برخوردار هستند و از منظر تعلیم تربیت نکات اخلاقی زیادی در سیره عملی زندگی آنان برای الگو برداری وجود دارد که می تواند رهنما و یاری دهنده انسان امروزی باشد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه گفت: استقامت در برابر ظلم و ستم، روحیه بندگی و ملاطفت با بندگان خدا از جمله نکاتی است که در زندگی امام حسین (ع) وجود دارد چنانچه قیام عاشورا خود به تنهایی درس های زیادی می تواند برای همگان داشته باشد.

پاک نیا افزود: وفاداری، وفای به عهد و و لایت پذیری نیز از جمله مسایل و نکاتی است که در سیره و زندگی حضرت عباس (ع) وجود دارد که انسان امروزی می تواند با تأسی به آن ها می تواند از مشکلات عبور کرده و به موفقیت دست یابد.

وی یادآور شد: جامعه ما که یک جامعه اسلامی و مقتضی توسعه تربیت دینی است؛ در دین مقدس اسلام به الگوپذیری شایسته تأکید فراوان شده و مسلمانان از الگوهای شایسته و بی‌ بدیلی برخوردارند که می توان از سیره عملی و رفتاری آنها در تعلیم و تربیت استفاده کرد.

 انتهای پیام/

 

نظر

نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه/

حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا:

بقای فرهنگ ایثارگری و شهادت درگرو تبیین اهداف واقعه عاشوراست

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا عنوان کرد که بیت الغزل حماسه کربلا که اصلاح دین بوده، هدف عاشورا است و بقای فرهنگ ایثار و شهادت وابسته به بیان اهداف و دلایل این ایثارگری‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا مدرس حوزه علمیه قم و محقق حوزه‌های دینى، تاریخى، تربیتى و اخلاقى در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب به بیان نگرش ائمه به مقوله شهادت پرداخت و گفت: چون شهادت بابی از باب‌های بهشت است که مختص اولیاء خداست شوق شهادت در دل همه ائمه ما وجود داشته و امام حسین(ع) نیز بارها به حضرت مسلم می‌فرمودند که امیدوارم هر دو در راه خدا کشته شویم، پیامبر(ص) نیز خبر شهید شدن حضرت علی(ع) را به عنوان مژده به ایشان می‌دانند و ایشان با شادی استقبال می‌کردند و آن حضرت نیز هنگام ضربت خوردن فرمودند «فزت و رب الکعبه»، یعنی شهادت را فیض و برنده شدن می‌دانستند.

نویسنده کتاب (الخصائص الحسینیه) با بیان اینکه بیت الغزل عاشورا که اصلاح دین بوده، هدف عاشورا است و بقای فرهنگ ایثار و شهادت وابسته به بیان اهداف و دلایل این ایثارگری‌هاست، تصریح کرد: اما متأسفانه امروزه بیان این اهداف مورد غفلت قرار گرفته و فقط برخی، آن هم در حاشیه آن را مطرح می‌کنند.

وی در آسیب‌شناسی این غفلت گفت: زمان ما هم مانند زمان امام حسین(ع) است، اغواگران و شیاطین وسوسه می‌کنند ولی وظیفه ما رفتن به همان مسیر امام حسین(ع) است و اصل قضیه نیز اصلاح دین است، امام حسین اراده اصلاح داشت اما این مسئله توسط عده اندکی آن هم در حاشیه عنوان می‌شود در حالی که باید اصل باشد و نگفتن اصل به مسیر اصلی لطمه می‌زند؛ یکی از این لطمات بدون توجه به اهداف، ذکر مصیبت، گریه و سینه‌زنی بدون تأثیر واقعی و غلو رویدادهای این روز بزرگ است که هر دو به مسیر اصلی صدمه می‌زند.

 حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا:
علامه امینی(ره) در کتابی تحت عنوان شهداءالفضیله شرح حال 130 نفر از علمای شهید را آورده است آن علمایی که شهادت نصیب آن‌ها شده تأثیر بیشتری بر جامعه داشته‌اند چون اندیشه‌هایشان را با خون خودشان امضاء کرده‌اند

نویسنده کتاب آموزه‌های وحی در قصه‌های تربیتی با تأکید بر این موضوع که ایثارگری فراموش نمی‌شود، ادامه داد: بقای اندیشه امام حسین(ع) بسیار ملموس است به گونه‌ای که غیر مسلمانان زیادی در سراسر دنیا با نگاه به فرهنگ و اندیشه امام حسین(ع) به این نتیجه رسیدند که راه آن حضرت آنقدر مهم است که به خاطر آن حتی کودک شش ماهه ایشان نیز شهید می‌شوند.

وی تأثیر علمای شهید بر جامعه را بیشتر از علمای فوت شده دانست و دلیل این مسئله را در تثبیت اعتقادات این علما توسط خونشان اعلام کرد و با معرفی کتاب شهداءالفضیله علامه امینی افزود: علامه امینی(ره) در کتابی تحت عنوان شهداءالفضیله شرح حال 130 نفر از علمای شهید را آورده است آن علمایی که شهادت نصیب آن‌ها شده تأثیر بیشتری بر جامعه داشته‌اند چون اندیشه‌هایشان را با خون خودشان امضاء کرده‌اند و مردمی هم که ایشان را می‌بینند احساس می‌کنند این افراد با تمام وجود تمام مطالبی را که خودشان به آن معتقد بوده و عمل کرده‌اند و به آنها گفته‌اند؛ این علما با شهادتشان به جامعه خود نشاط می‌بخشند.

پاک‌نیا با تأکید بر این مقوله که ایثارگری و شهادت تنها در جبهه‌های جنگ محقق نمی‌شود، گفت: بسیاری از شهیدان ما مانند استاد مطهری در میدان جنگ ظاهری کشته نشدند بلکه در جنگ اندیشه و فکر با مخالفین به شهادت رسیدند. بین حق و باطل همیشه نبرد وجود دارد و امروزه نیز مخالفان زیادی داریم.

این مدرس حوزه علمیه در پایان با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند» بیان کرد: همیشه قرار نیست کشته شویم بلکه مهم این است که به عهدی که با خدا بستیم عمل کنیم.


نظر
  در گفت و گو با پانا:
    احترام به فرزندان دختر سیره عملی حضرت امام (ره) بود

    خبرگزاری پانا: دعا برای نیکبختی فرزندان و احترام به فرزندان دختر از جمله سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بود.

عبدالکریم پاک نیا –مدرس حوزه علمیه قم- به خبرنگار فرهنگی و هنری پانا گفت: اندیشه حضرت امام (ره) در حوزه مبانی تربیتی مبتنی بر سیره اهل بیت (ع) و موازین شارع مقدس دین مبین اسلام بود.

پاک نیا افزود: دعا برای نیکبختی فرزندان، احترام به فرزندان دختر و حساسیت زیاد برای انجام فرایض شرعی از جمله حسایست های امام (ره ) بودند که به صورت عملی در رفتار ایشان بروز کرده بود.

وی تصریح کرد: تقویت عزت نفس در فرزندان به واسطه احترام گذاشتن و هدیه دادن به آنها با توجه به اینکه اعتدال در محبت به کودکان و نوجوانان حفظ شود از دیگر مواردی بودند که امام (ره ) به آن توجه ویژه داشتند.

پاک نیا گفت: پرهیزاز گناه و انجام تکالیف و فرایض شرعی از مواردی بودند که امام (ره) نسبت به آن حساسیت داشتند و همواره به فرزندان خود را برای انجام فرایض دینی ترغیب و تشویق می کردند.