سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

نظر

وظیفه ی آقا زاده ها در قرآن

 

 

برخی چنین مى پندارند که وقتى آقازاده و یا امام زاده باشند، به خاطر عظمت و

موقعیت ویژه ى خانواده هایشان رتبه ى خاصى در اجتماع مسلمانان دارند و دیگر

 نیازی به رعایت قوانین جامعه ندارند و اگر مرتکب خلاف شدند باید در حاشیه ی

 امن قرار گیرند و مصونیت ویژه ای داشته باشند و همچنین ضرورتی برای کسب

 فضائل و داشتن امتیازات معنوی و اجتماعی ندارند و عموم مردم بالاجبار موظفند

 که آنان را تکریم کنند و به آنان به دیده ی احترام بنگرند. گر چه در را صحیح هم

نباشند.
در اینجا این موضوع را با توجه به آیات قرآن به طور اجمال بررسی می کنیم :


اعتقاد ما براساس آیات قرآنی این است که در تکریم شخصیت جایگاه افراد در جامعه

 ی اسلامی،  فقط فرزند حضرت  فاطمه ع و سید بودن و آقا زاده بودن کافی نیست،

بلکه باید از نظر فکری و اعتقادی و عملی هم باید تابع حضرت زهرا ع بود زیرا این

 آیه مهمترین چراغ راه است که می فرماید :

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ 

در حقیقت، نزدیکترین مردم به ابراهیم ع (نه فرزندان نسبی بلکه)، همان

 کسانى هستند که او را (در اندیشه وعمل  ) پیروى کرده‏اند.

 و همچنین در گفت و شنودی که خداوند متعال با حضرت نوح دارد باز به این

حقیقت تاکید می شود که پیامبر زاده بودن ملاک افضلیت نیست بلکه عمل و کردار

 صالح مهم است خداوند می فرماید :

وَ نَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنَّ ابْنىِ مِنْ أَهْلىِ وَ إِنَّ وَعْدَکَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْکَمُ الحَْاکِمِینَ*

قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ  إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُْ صَالِحٍ  ؛

و نوح پروردگار خود را ندا داد و گفت: «پروردگارا، پسرم از کسان من

است، و قطعاً وعده تو راست است و تو بهترین داورانى.» خداوند فرمود:

«اى نوح، او در حقیقت از کسان تو نیست، او [داراى‏] کردارى ناشایسته

است.

سرزنش قرآن از همسران دو پیامبر بزرگ الهی( هود و لوط ع)، ابو لهب و همسر وی که از بستگان نزدیک پیامبر اسلام ص بودند و تجلیل از بلال حبشی و سلمان

فارسی و اویس قرنی که حتی هم وطن پیامبر ص هم نبودند این حقیقت را می رساند

که ارتباط نسبی و یا سببی با پیامبران الهی و خاندان رسول ص و حضرت زهرا ع

نمی تواند به تنهائی موجب رفعت انسانها به سوی کمال بشود، بلکه آنان نیز باید مثل

دیگران در پیمودن راه حق و حقیقت تلاش کنند و حتی بیشتر از دیگران . خداوند

متعال چنان بر این موضوع تاکید می ورزد که حتی وجود مقدس رسول اکرم ص را

نیز تهدید کرده و هشدار می دهد که اگر صراط مستقیم الهی منحرف شود از مجازات

 خداوندی در امان نخواهد بود و در سوره ی حاقه می فرماید :

 وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ * ثمُ‏َّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ * فَمَا مِنکمُ

مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ  ؛ 

اگر پیامبر اسلام ص سخنى دروغ بر ما مى‏بست، * ما او را با قدرت

 مى‏گرفتیم، *سپس رگ قلبش را قطع مى‏کردیم، و هیچ کس از شما

 نمى‏توانست از (مجازات) او مانع شود!



 

 

 نقل و نشر مطالب این وبلاگ با ذکر ماخذ کامل آزاد است و بدون ذکر ماخذ شرعا حرام و پیگرد  قانونی دارد  0 


نظر

شرائط احترام به آقا زاده ها از منظر اهل بیت ع

 

 

 


 سیره ی اهل بیت ع در این زمینه - که بر گرفته از معارف قرآنی است -  دقیقا بر خلاف این پندار باطل است که فرزندان بزرگان و حتی پیشوایان معصوم ع مطلقا باید مورد تکریم قرار بگیرند گر چه راه صحیح پدرانشان را هم نروند .

آن گرامیان هرگز جامعه ی اسلامی و مصالح نظام اسلامی را فدای فرد نمی کردند حتی آن فرد :از نزدیکترین یاران و محبوبترین عضو خانواده شان باشند.به مواردی در این زمینه توجه کنید:  
  حضرت امام صادق ع به خاطر نسبتی که شقرانی با اهل بیت ع داشت به وی این گونه هشدار داد : یَا شَقْرَانِیُّ إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ، لِمَکَانِکَ مِنَّا، وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ ، وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَح  ؛ 

 اى شقرانى، خوبى از هر کسى، خوب است و از تو بهتر است با توجه به اینکه در نزد ما منزلتى دارى، و بدى از هر کس بد است و از تو بدتر است. 
این موضوع  از نظر امام رضا(ع) هم ج با توجه به روایات - کاملا روشن است. در منظر آن حضرت اشراف زاده بر فقیر زاده هیچگونه برترى ندارد مگر با تقوی و عمل صالح. امام زاده همچنان محاسبه خواهد شد که یک جوان از سایر خانواده ها، به این قطعه ى تاریخى در این مورد توجه کنید: روزى امام رضا(ع) در مجلس مإمون با عده اى از حاضرین گفتگو مى کرد. برادرش زید بن موسى نیز در گوشه اى از مجلس عده اى را دور خود جمع کرده و براى آنان در فضیلت سادات و اولاد پیغمبر صحبت کرده و افتخار مى نمود و مرتب مى گفت: «ما خانواده چنین هستیم، ما خانواده چنان هستیم!» هنگامى که امام رضا(ع) متوجه وى شد و گفته هاى او را شنید، با صداى بلند او را صدا کرده و همه ى اهل مجلس را متوجه خود نمود سپس به زید فرمود:
یَا زَیْدُ أَ غَرَّکَ قَوْلُ نَاقِلِی الْکُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَلِکَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً وَ أَمَّا أَنْ یَکُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع یُطِیعُ اللَّهَ وَ یَصُومُ نَهَارَهُ وَ یَقُومُ لَیْلَهُ وَ تَعْصِیهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِیئَانِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ کَانَ یَقُولُ لِمُحْسِنِنَا کِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِیئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ؛ 

ای زید! سخن نقالان کوفه را باور کرده اى که مى گویند: خداوند ذریه ى فاطمه(س) را از آتش جهنم مصونیت بخشیده است؟! آن که شنیده اى، مقصود فرزندان بى واسطه ى فاطمه(س) یعنى حسن و حسین(علیهماالسلام) و دو خواهر ایشان است.

اگر گفته ى تو درست باشد که همه ى اولاد فاطمه(س) مصونیت دارند، آن وقت تو از پدرت موسى بن جعفر ع در نزد خداوند عزیزتر و گرامى تر خواهى بود، چرا که او خدا را اطاعت مى کرد، روزها روزه مى گرفت شب ها به عبادت مى پرداخت و تو هم از فرمان خدا سر پیچى مى کنى، با این حال هر دوى شما اهل سعادت و بهشت خواهید شد، او با عمل به مقام سعادت رسیده و تو بى عمل به آنجا خواهى رسید؟

 

على بن الحسین(س) مى گفت: نیکوکار ما اهل بیت

 پیامبر دو   برابر اجر دارد و بدکار ما دو برابر عذاب

 خواهد داشت.

 


 برخورد شدیدحضرت امام زمان ? با جعفر کذاب ج پسر حضرت هادی و برادر امام عسکری ع - هم که بر همگان روشن و واضح می باشد .(بحار الأنوار ، ج‏52، ص: 42)
با توجه به مطالب مطروحه  در قرآن و سنت - روشن است که فرزندان بانوی دو عالم، اگر راه و روش آن گرامی و اجداد طاهرینشان را ادامه دهند، همه ی فضائل گفته شده در روایات را دارا هستند و گرنه در وادی گمراهی و ضلالت ابدی خواهند بود. به عبارت دیگر روایات تکریم، عام و مطلق هستند و این روایاتِ دسته ی دوم آنها را مشروط و مقید می کند.یعنی احترام سادات به شرط رعایت حدود الهی و حقوق مردم بر همه لازم است و گر نه ، نه.  
  مثلاً برخی از علویان در «اندونزی» از بقایای فرقه‏های بداندیش و گمراه خوارج و نواصب هستند!! ودیده شده متاسفانه برخی از سادات منسوب به اهل بیت ع،در گذشته و حال در جوامع اسلامی به کج راهه منحرف شده و از موقعیت خود سوء استفاده کرده اند. عبدالرحمن جامی چه نیک گفته:

هر پسر کو از پدر لافد، نه از فضل و هنر     

   فی المثل گر، دیده را مردم بود ، نامردم است‏
شاخ بی بر، گر چه باشد از درخت میوه دار     

  چون نیارد میوه و بَر، در شمار هیزم است 

   

نویسنده :عبدالکریم پاک نیا تبریزی      

        

 نقل و نشر مطالب این وبلاگ با ذکر ماخذ کامل آزاد است و بدون ذکر ماخذ شرعا حرام و پیگرد  قانونی دارد


نظر

 

  
 شرائط احترام به آقا زاده ها

 

 

 از منظر امام علی ع

 

 

- على بن ابى رافع مسؤل بیت المال امیر المؤمنین ع می گوید: دخترِ حضرت ، یک گردنبند مروارید

 

 در روزهاى عید قربان به امانت تضمین شده از من گرفت که پس از سه روز آن را بازگرداند. على

 

«ع» آن را برگردن وى دید، برداشت و به من گفت: «در مال مسلمانان خیانت مى‏کنى؟»، داستان را

 

 براى او نقل کردم و گفتم که من آن را از مال خود تضمین کرده‏ام. گفت: همین امروز آن را باز

 

گردان و اگر بار دیگر چنین کنى به کیفر من گرفتار خواهى شد. سپس فرمود:

 

 لَوْ کَانَتْ أَخَذَتِ الْعِقْدَ عَلَى غَیْرِ عَارِیَّةٍ مَضْمُونَةٍ مَرْدُودَةٍ لَکَانَتْ إِذَنْ أَوَّلَ هَاشِمِیَّةٍ قُطِعَتْ یَدُهَا فِی سَرِقَةٍ؛

 

اگر دخترم این گردنبند را جز به صورت امانت تضمین شده گرفته بود، نخستین زن، از بنى هاشم

 

 مى‏بود که دستش به جرم سرقت بریده مى‏شد».

 

دخترش در این باره سخنی گفت، على ع  به او گفت: «اى دختر على بن ابى طالب! از قبول حق سر

 

باز مزن! آیا همه زنان مهاجر در این عید از چنین گردنبندى استفاده مى‏کنند؟


 


نظر

پاسخ لطیف علامه حلّى به سیّدِ نااهل

 

 

 

روزى علامه حلى در مجلس سلطان محمد خدا بنده، با علماى

 مذاهب اهل تسنن بحث و  مناظره مى نمود. در پایان بحث و

 مناظره و بیان حقیقت مذهب شیعه امامیه ، علامه خطبه

بلیغى مشتمل بر ستایش ‍ خداوند و درود بر پیغمبر خاتم و ائمه

طاهرین علیهم السلام ایراد نمود. چون به نام ائمه اطهار ع رسید

بر آن ذوات مقدس درود فرستاد.

سیدى از علماى موصل که پیرو مذهب تسنن و مردى ناصبى و 

 دشمن خاندان پیغمبرص بود! نیز در مجلس شاه حضور

داشت . سید موصلى ساکت نشسته بود و به سخنان علامه

حلى پیشواى دانشمندان شیعه گوش ‍ مى داد.

همین که علامه به نام ائمه اطهار ع رسید و بر آنان صلوات 

فرستاد. سید موصلى برآشفت  و چون بهانه خوبى به دست آورده بود، رو کرد به علامه و گفت:

شما شیعیان چه دلیلى دارید که بر غیر پیغمبران الهى هم صلوات و درود می فرستید؟

 علامه بدون درنگ فرمود: دلیل ما این آیه قرآن است که مى

 فرماید: الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ  رَاجِعُونَ *

أُوْلَئکَ عَلَیهِْمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ  وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُهْتَدُون ؛

کسانى که هر گاه مصیبتى به آنها مى رسد مى گویند: ما از آن خدائیم و به

سوى او بازگشت مى کنیم *  درود و رحمت خداوند بر آنان باد، و

 آنها راه یافتگان هستند.

سید موصلى با عصبانیت گفت : کدام مصیبت به خاندان پیغمبر و

 امامان شما رسیده است  که طبق این آیه شایسته درود الهى

 باشند؟ علامه  فرمود   :آیا مصیبتی سختتر و دردناکتر از این 

 است که مانند تو فرزند نا اهلى از میان آنها پیدا شود که

 بیگانگان را بر آنها مقدم داشته و برتر بداند، تا جائى که حاضر

 نباشد فضائل پدران پاکزاد خود را بشنود؟!

حاضران مجلس همگى از پاسخ به موقع علامه خندیدند و به

حاضر جوابى و هوشمندیِ علامه حلّی آفرین گفتند، و به ریشخند

 سید موصلى پرداختند.

سعدی در این زمینه گفته :

با بدان یار گشت پسرنوح              خاندان نبوتش گم شد

سگ اصحاب کهف روزی چند        پی نیکان گرفت و مردم شد


نظر

هشدار پیامبر ص و علی ع 

 

 

 برای آقا زاده ها

 

 

 

 این سه روایت را که ناظر به جریانات روز می باشد حتما بخوانید !

 

 

1- در روایتی آمده است : هنگامی که رسول اکرم ص دست دزدی را قطع  کرد. برخی گفتند:

 یا رسول الله! ما از شما انتظار نداشتیم که به این شدت  عمل کنید !

رسول خدا ص با قاطعیت تمام فرمود:

 

لَو سَرقَت فاطمةُ لَقَطعتُها ،

 اگر دخترم فاطمه هم دست به سرقت بزند دستش را قطع می کنم .

2- همچنین هنگامی که فاطمه ی مخزومیه زنی از اشراف قریش از قبیله ی بنی مخزوم دست

به دزدی زد، و قرار شد که بر او حد الهی جاری شود.

افرادی از قریش به تکاپو افتادند و اسامه بن زید ، از یاران نزدیک پیامبر ص ، را

واسطه قرار دادند تا پیامبر ص این اشراف زاده را در حاشیه ی امن قرار دهد.

وقتی اسامه در این زمینه با حضرت سخن گفت . پیامبرِ رحمت، چنان بر

آشفت و ناراحت شد که به اسامه نهیب زد:

 

أَتَشفَع فی حَدٍّ من حدودِ اللّه؟

 

 آیا در مورد حد الهی با من چانه میزنی و شفاعت می کنی ؟!

 

بعد رسول خدا ص بالای منبر رفته و خطبه خواند و در ضمن سخنانش فرمود

که: اقوام پیشین که هلاک شدند به خاطر این بود که: خلاف کاری و دزدی

اشراف و اشراف زادگان را نادیده می گرفتند و خلافکاران ضعیف و بیچاره (و

آفتابه دزدان) را فقط مجازات می کردند . بعد با قاطعیت تمام فرمود :

ایمُ اللّهِ لَو أَنَّ فاطمة بنت محمد سَرقَت لَقَطعتُ یَدَها؛

 

به خدا سوگند! اگر فاطمه دختر محمد هم دست به سرقت بزند دستش را قطع می کنم.

3-  امیر مومنان ع در این زمینه با عتاب به عبیدالله بن عباس ج یکی از مدیران

 حکومت علوی - می فرماید :

وَاللَّهِ لَوْ أَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ فَعَلَا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ، مَا کَانَتْ لَهُمَا عِنْدِی هَوَادَةٌ وَ

لَا ظَفِرَا مِنِّی بِإِرَادَةٍ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُمَا ، وَ أُزِیحَ الْبَاطِلَ عَنْ مَظْلَمَتِهِمَا ؛

به خدا قسم ؛ اگر حسن و حسین چنان بکنند  که تو کردى( به بیت المال خیانت

 کنند) از من روى خوش نمى‏بینند و به آرزو نمى‏رسند تا آن که حق را از آنان باز

پس ستانم، و باطلى را که پدید آمده نابود سازم.