سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه ی فرهنگ عترت ع

مصاحبه ها , • نظر
1393/10/17 - 08:40 شناسه خبر : 428802
پژوهشگر سیره اهل بیت (ع) در گفتگو با شبستان تشریح کرد:
  تکفیری ها و پیامبر رحمت (ص)
خبرگزاری شبستان: بنابر دیدگاه پیامبر اسلام (ص) رسیدن به حق از راه باطل همچون شکستن حرمت ها، قتل انسان ها، تجاوز به مال و ناموس و .. هرگز امکان پذیر و قابل قبول نیست و یکی از عوامل مهم شکست داعش همین موضوع است.

حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا تبریزی، پژوهشگر سیره اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان ضمن اشاره به شیوه دعوت پیامبر (ص) به اسلام و آموزه های دین و مقایسه آن با عملکرد گروه های تکفیری

در همین خصوص، گفت: مطابق آیات قرآن، شیوه مهم حضرت (ص)، دعوت نرم و فرهنگی و توام با عمل بود؛ به طور مثال آیه 159 سروه آل عمران بیان می کند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ»؛ «به سبب رحمت خداست که تو با آنها اینچنین خوشخوی و مهربان هستی اگرتند خو و سخت دل می بودی از گرد تو پراکنده می شدند پس بر آنها ببخشای و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با ایشان مشورت کن و چون قصد کاری کنی بر خدای توکل کن، که خدا توکل کنندگان را دوست دارد.»

 

وی ادامه داد: طبق این آیه، دعوت پیامبر (ص) به اسلام، بر اساس مهربانی، رافت و مشاوره و مشورت بوده و این مسائل راز توفیق در مدیریت و تبلیغ دین آن حضرت محسوب می شود.

 

این پژوهشگر سیره اهل بیت (ع) تصریح کرد: به طور مثال در سال هشتم هجری که پیامبر (ص) وارد مکه شدند، برخی از اطرافیان حضرت (ص)، قصد داشتند از راه انتقام وارد شده که از جمله می توان به سعد ابن عباده اشاره کرد که وی پرچم اسلام را به دوش کشید و فریاد زد امروز روز جنگ و انتقام و اسارت مشرکینی است که مسلمانان را شکنجه و اذیت کردند اما وقتی پیامبر (ص) این موضوع را شنیدند، فرمودند: این گونه نیست و امروز روز رحم و عطوفت و بخشش است و سپس داستان بخشش حضرت یوسف (ع) در خصوص برادرانش را بیان کردند و فرمودند: امروز روز مهربانی است و خدا ارحم الراحمین است.

 

وی افزود: پس از این ماجرا، حضرت محمد (ص) همه اسیران را بخشیدند و آزاد کردند و این شیوه بر مردم مکه چنان اثر گذاست که جز عده ای معدودی عنود، عاشق ایشان شده و ایمان آوردند.

 

این مدرس سطوح عالی حوزه با تاکید بر این که اگر بخواهیم دیگران را به اسلام دعوت کنیم، بهترین راه مطابق عملکرد پیامبر (ص) در پیش گرفتن عطوفت و مهربانی است، عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص)‌ بارها تاکید کرده اند، خدا مهربان است و مهربانان را دوست دارد و هرگز افراد خودرای را نمی پسندد.

 

وی با بیان اینکه رفتار تکفیری ها کاملا با رفتار پیامبر در تناقض بوده و عکس آن است، اذعان کرد: این افراد با خشونت، ارعاب، تحقیر و تهدید که کاملا منافات با عملکرد حضرت محمد (ص)  دارد بازگشت به ایام جاهلیت دارند و با خشونت های خود مردم را از اسلام رانده و متمایلان به این دین را از اسلام متنفر می کنند.

 

مولف کتاب " خصائص النبویه " اضافه کرد: پیامبر اسلام (ص)‌ سعی در تکریم تمامی انسان ها حتی معارضان خود داشتند و از سوی دیگر عزت نفس انسان ها را حفط کرده و تلاش در راستای احیای شخصیت بردگان را داشتند اما گروه های تکفیری از جمله داعش، دقیقا عکس این عمل رفتار کرده و دیگران را که با آنها همسویی ندارند، تحقیر کرده و به قتل می رسانند.

 

وی بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) نه تنها برای تمامی انسان ها، بلکه برای حیوانات و گیاهان و نباتات نیز حق و احکامی قائل بودند اما داعش نه تنها برای انسان ها حقی قائل نیستند، بلکه کشورها و شهرها و هر آنچه را بتوانند تخریب کرده و از بین می برند.

 

حجت الاسلام پاک نیا ادامه داد: از سوی دیگر گروه تکفیر داعش، سنت ناپسند برده داری را نیز که در تضاد با فرهنگ اسلامی است، احیا کرده است؛ در این راستا اگر چه پیامبر (ص)‌ نمی توانستند سنت برده داری را به کلی از میان بردارد اما تدریجا این کار را انجام داد، و ارزش بسیاری برای غلامان و کنیزان قائل بود و به بهانه های مختلف آنها را آزاد می کرد یا به مقامی می رساند که عالم اسلام به آنها افتخار می کرد که سلمان فارسی یکی از این افراد بود. این در حالی است که داعش انسان های آزاد را به اسارت درآورده و به کنیزی و بردگی می گیرد که این موضوع با روح اسلام در تضاد است. برخی از ائمه (ع)‌ ما از جمله مادر امام زمان (عج)، کنیز بودند که برای از بین رفتن این سنت ناپسند، معصومین (ع) آنها را به همسری خود بر می گزیدند.

 

این مدرس عالی سطوح حوزوی با تاکید بر اینکه اسلام آمده است تا امنیت و آرامش ایجاد کرده و فضائل را در جامعه منتشر کند، بیان کرد: در حقیقت فلسفه مهم بعثت آرامش بخشیدن به جامعه وحدت امنیت است اما گروه های تکفیری با ایجاد ناامنیتی و رعب و وحشت، تلاش می کنند حکومت به اصطلاح اسلامی تشکیل دهند که این موضوع دقیقا بر خلاف سیره پیامبر برای مردم به اسلام و تشکیل حکومت است.

 

این پژوهشگر سیره اهل بیت (ع) یادآور شد: از دیدگاه پیامبر اسلام (ص) رسیدن به حق از راه باطل همچون شکستن حرمت ها، قتل انسان ها، تجاوز به مال و ناموس و .. هرگز امکان پذیر و قابل قبول نیست و یکی از عوامل مهم شکست داعش همین موضوع است که می توان تفاوت آن را به وضوح در سیره پیامبر (ص) با رفتار تکفیری ها مشاهده کرد.

  مصاحبه 47. با شبستان در مورد تکفیری ها ، 17دی 93